آخرین اخبار

خانه / مقالات / ساختار یک پی ال سی

ساختار یک پی ال سی

ساختار پی ال سی مانند یک کامپیوتر شخصی از دو بخش تشکیل شده است، یکی ساختار نرم افزاری پی ال سی و دیگری ساختار سخت افزاری پی ال سی می باشد. PLC را معمولا شرکت های تولید کننده برای اهداف خاص تولید نموده اند، بدین ترتیب معمولا استفاده آنها در صنعت بوده و استفاده شخصی نمی توان از آنها داشت.

دستگاه PLC چیست؟
پی ال سی یا PLC مخفف عبارت Programmable Logic Controller می باشد که معادل فارسی آن نیز کنترل گر منطقی برنامه پذیر می باشد. از آن جهت به PLC کنترل گر منطقی برنامه پذیر می گویند زیرا به PLC می‌توان داده‌هایی را به عنوان ورودی وارد کرد، روی آن‌ها پردازش هایی انجام داد و در نهایت خروجی‌هایی را کنترل کرد.

از PLC به عنوان یک کامپیوتر صنعتی نام می برند و با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف می توان برنامه هایی برای کنترل دستگاه های اتوماتیک نوشت. دستگاهای PLC را می توان جایگزین مناسبی برای مدارات فرمان الکتریکی دانست زیرا کنترل فرآیندها را به صورت منطقی انجام می دهند.

کاربرد PLC چیست؟
PLC کاربردهای متفاوتی در صنایع گوناگون دارد، به طور مثال در صنایع اتومبیل سازی از آن برای تست قطعات و تجهیزات ، سیستم های رنگ پاش ، شکل دادن بدنه بوسیله پرس های اتوماتیک و . . . استفاده می شود، یا در صنایع غذایی از آن در سیستم های عصاره گیری و بسته بندی استفاده می شود. به طور کلی از جمله کاربردهای آن در فرایندهای صنعتی عبارتند از: کنترل فرایندهای تولید، کنترل دستگاه‌های رباتیک، کنترل خطوط مونتاژ، یا هر فرایندی که نیاز به کنترل دقیق داشته باشد.

آشنایی با ساختار نرم افزاری plc
معمولا هر پی ال سی دارای یک ساختار نرم افزاری می باشد. با استفاده از برنامه نویسی می توان اطلاعات را به قطعاتی مانند CPU برای پردازش رساند. برنامه نویسیPLC می تواند یکی از بخش های بسیار مهم در دوره های آموزشی باشد. زیرا معمولا هر فردی که بخواهد با دستگاه هایی کار کند که تمام اتوماتیک بوده، باید برنامه نویسی پی ال سی را فرا گرفته باشد. زبان های برنامه نویسی مختلفی وجود داشته که از بین آنها می توان به STL یا نوشتاری، FBD یا فلوچارتی، LAD یا نردبانی اشاره کرد. هر کدام از این زبان های برنامه نویسی می توانند کاربرد مخصوص به خود را داشته باشند. زبان برنامه نویسیSTL از سایر زبان ها کامل تر بوده، اما معمولا کار با آن کمی مشکل تر از سایر زبان ها می باشد.

آشنایی با ساختار سخت افزاری پی ال سی
با توجه به کار پردازشی که پی ال سی انجام می دهد، نیاز به یک CPU دارد تا بتواند اعمالی که از آن درخواست می شود را پردازش کند. معمولا مثل کامپیوتر CPU را می توان مغز PLC دانست. زیرا کلیه محاسبات توسط CPU می شود.

از دیگر بخش های سخت افزاری PLC می توان به ماژول ها اشاره نموده، که دارای دو نوع ورودی و خروجی می باشند. معمولا منبع تغذیه از دیگر قطعات سخت افزاری مورد نیاز PLC می باشد، زیرا باید انرژی به قطعات مختلف برسد، تا کارایی لازم را داشته باشند.

حافظه های RAM و ROM از دیگر بخش های ساختار سخت افزاری پی ال سی می باشند. RAM حافظه ناپایدار بوده و با قطع شدن برق هر اطلاعاتی که درون آن بوده از بین می رود، اما ROM را می توان حافظه اصلی یا دائمی دانست. با قطع شدن جریان برق هیچ گونه اطلاعاتی از ROM حذف نمی شود. صفحه کلید و صفحه نمایش را می توان از دیگر قطعات سخت افزاری مهم در هر نوع PLC دانست.

معرفی واحد PII و PIO در پی ال سی
Prosses Image Input که مخفف آن PII می باشد، تصاویری هستند که قبل از اجرای برنامه از ورودی ها گرفته می شوند، در ادامه می توان از این تصاویر ورودی ها را به جای خود ورودی ها استفاده نمود.

prosses Image Output که مخفف آن PIO می باشد را می توان تصویر هایی از خروجی ها دانست که در زمان اجرای برنامه تهیه می شوند. پس از اینکه اجرای برنامه تکمیل شود، این تصویر ها را می توان برای خروجی های فیزیکی ارسال کرد.

از جمله مزیت هایی که می توان برای PII وPIO معرفی نمود، صرفه جویی بسیار مناسب در وقت بوده و مزیت دیگر امکان فورس کردن بوده، که فورس کردن نیز به معنای روشن و خاموش کردن اجباری یکی از خروجی ها و یا ورودی ها می باشد. بدین ترتیب از تعطیل شدن یک کارخانه بزرگ می توان جلوگیری کرد. به همین خاطر در این سال ها معمولا اغلب دستگاه های صنعتی پیشرفته و مدرن مجهز به پی ال سی می باشند.

 

منبع : fannibargh

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp