آخرین اخبار

خانه / مقالات / کنتاکتور خازنی چیست و عملکرد آن چه گونه است

کنتاکتور خازنی چیست و عملکرد آن چه گونه است

کنتاکتور خازنی چیست؟
کنتاکتور خازنی یکی از اجزا مهمی که در تابلو های برق صنعتی به کار میرود، می باشد. این کنتاکتور ها در اصل برای راه اندازی خازن های قدرتی که منجر به اصلاح ضریب قدرت می شوند، به کار می روند. معمولا استفاده از این کنتاکتور ها در بانک های خازنی رایج است.

کنتاکتور ها به دو صورت معمولی و خازنی تقسیم می شوند. این که کنتاکتور های خازنی چه ویژگی بهتری نسبت به کنتاکتور های معمولی دارند را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم. کنتاکتور های خازنی به تنهایی از یک کنتاکت کمکی مخصوص که ۶ تکه سیم دارد، و یک کنتاکت معمولی تشکیل می شود.

این کنتاکتور ها به گونه ای ساخته شده اند که کنتاکت اصلی و کمکی به لحاظ مکانیکی به یکدیگر متصل شده اند. از لحاظ الکتریکی نیز با یک سیم به شکل موازی به یکدیگر اتصال پیدا کرده اند. کنتاکتور های خازنی و معمولی تفاوت های بسیاری دارند. ما می توانیم برای کنتاکتور های خازنی مزایای بسیاری نسبت به کنتاکتور های معمولی بیان نماییم.

مزایای کنتاکتورهای خازنی نسبت به کنتاکتورهای معمولی
مهمترین مزیت استفاده از کنتاکتور های خازنی، طول عمر بالای این کنتاکتور ها می باشد. زمانی که اقدام به استفاده از کنتاکتور های خازنی می نماید . باید بدانید قیمت آنها از کنتاکتورهای معمولی بیشتر است.

علاوه بر تمامی این موارد می توانیم در مورد کنتاکتور های خازنی بیان کنیم که تلفات کمی در زمان اتصال خواهند داشت. اصولا کنتاکتورهای معمولی به سرعت خراب می شوند و نیاز به تعمیر طولانی مدت دارند. اما کنتاکتورهای خازنی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته و به همین دلیل کمتر باعث توقف کار بانک های خازنی می شوند.

همه ی این مزایا در کنتاکتور خازنی باعث شده است، تا استفاده از این کنتاکتورها در تابلو برق های بانک خازنی بسیار مورد توجه قرار گیرد.

تفاوت کنتاکتورهای خازنی با کنتاکتورهای معمولی
یکی از تجهیزات مهمی که در این تابلو های برق مورد استفاده قرار می گیرد، کنتاکتورهای خازنی هستند. این کنتاکتورها اصولا با کنتاکتورهای معمولی تفاوت هایی دارند. کنتاکتورهای خازنی زمانی که به شبکه متصل می شوند، به دلیل داشتن الکترون های خازنی، با هجوم بسیار بالای جریان برق رو به رو می شوند. از این رو زمانی که یک مدار به خازنی متصل می شود، خازن های موجود در مدار، در خازن جدید خودشان را تخلیه می نمایند.

از این رو جریان بزرگی به صورت لحظه ای به وجود می آید. برای این که این مشکل را در خازن ها از میان ببریم، به استفاده از کنتاکتورها روی می آوریم. کنتاکتورها اصولا دارای مقاومت بالای هستند و از خازن ها محافظت می کنند.

از طرف دیگر این کنتاکتور ها دارای سیم پیچی سری و هسته ی هوایی هستند. پس می توانند به عملکرد بهتر خازن کمک شایانی نمایند.

عملکرد کنتاکتور خازنی در تابلو بانک خازنی چگونه است؟
کنتاکتور های خازنی که بر روی تابلو بانک خازنی نصب می شوند، مزایا و عملکرد بسیاری دارند. در اصل بر روی کنتاکتور های بانک خازنی، یک سری کنتاکت های کمکی متصل می شوند. این کنتاکت ها همانطور که بیان کردیم توسط سیم هایی که دارای مقاومت بالایی هستند به کنتاکت های اصلی متصل می شوند.

کنتاکت های کمکی به گونه ای طراحی شده اند که با اتصال به کنتاکتور های اصلی، از طریق سیم های مقاومتی باعث شارژ اولیه خازن می شوند. با این روش منجر به حفاظت کنتاکتور شده و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می نمایند.

پس از این که کنتاکت های اصلی بسته شدند، کنتاکت های کمکی از مدار خارج می شوند. به این صورت خازن ها توسط کنتاکتور های ذخیره شده تغذیه می شوند. تعویض کردن این کنتاکت های مقرون به صرفه تر و آسان تر از کنتاکتور های اصلی می باشد.

پس هر زمان هر یک از این کنتاکت ها دچار مشکل شدند، بدون این که کنتاکتور های اصلی بانک خازنی را تعویض نمایید، با تعویض کنتاکت های کمکی مشکل را برطرف می نمایید.

از طرف دیگر این کنتاکتور ها مخصوص اتصال به خازن هستند و از این رو به انها کنتاکتور های خازنی گفته می شوند.

 

منبع : fannibargh

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp