آخرین اخبار

خانه / مقالات / تجهیزات اتوماسیون صنعتی

تجهیزات اتوماسیون صنعتی

تاریخچه اتوماسیون صنعتی

همیشه تغییر و تحولات بزرگ در زندگی افراد و سبک زندگی آن ها با انقلاب های بزرگ دنیا صورت گرفته است.الوین تافلر در کتا ب موج سوم خود این طور بیان می کند که در طول تاریخ بشر دوانقلاب را پشت سر گذاشته است انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی که هر کدام تحولات عظیمی را در زندگی بشر رقم زده است اکنون ما در آستانه سومین انقلاب آن یعنی انقلاب الکترونیک قرار گرفته ایم.

انقلاب صنعتی حدودا سال ۱۷۵۰میلادی در انگلستان آغاز شد و سپس در سراسر جهان گسترش یافت ،در این دوره اکثر کارهایی که وابسته به نیروی انسان ها و حیوانات بودند تغییر پیدا کرد .این تحولات با اختراع دستگاه های پیچیده تر و دستگاه هایی که با بخار کار می کردند صورت گرفت ،این تحول باعث شد میزان تولید به مقدار زیادی افزایش پیدا کند که در نتیجه آن باعث ایجاد تغییرات زیادی در زندگی و کار مردم شد .در این دوران کارخانه های زیای تاسیس شدند و کارگران زیادی در آن ها مشغول به کار شدند و به تدریج دستگاه های بیشتر و پیشرفته تری ساخته می شد که علاوه بر افزایش سینی کابل بهروری از فضای کاری کار توانسته بود کار را برای نیرو انسانی راحت تر کند . همان طور که در آن زمان انقلاب صنعتی توانست تحول عظیم در زندگی افراد ایجاد کند امروزه استفاده و خرید تجهیزات اتوماسیون صنعتی می تواند تحول عظیمی در افزایش بهره وری کسب و کار ما داشته باشد .

اتوماسیون صنعتی چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولژی با پدیده ای نام اتوماسیون صنعتی گسترش پیدا کرده که با استفاده از آن می توانید بهترین استفاده را از تجهیزات محیط کاری و نیرو انسانی خود داشته باشید .با استفاده از اتوماسیون صنعتی انسان ها می توانند بر روی تجهیزات صنعتی خود مدیریت داشته باشند و داکت ساده از آن ها استفاده بهینه کنند .

اتوماسیون صنعتی یعنی استفاده همزمان از ابزارآلات و تجهیزاتی که در انقلاب صنعتی و الکترونیک پدید آمده اند مزیتی که در این روش وجود دارد این است که این امکان وجود دارد که حتی در زمانی که در محل کار حضور ندارید بتوانید کنترل و مدیریت تجهیزات صنعتی خود را داشته باشید که با این کار علاوه بر افزایش امنیت و کاهش هزینه در استفاده از تجهیزات اتوماسیون صنعتی می توانید به میزان زیادی بهروه وردی کار خود را بالا ببرید.

 

۱)ترموستات دیجیتال در اتوماسیون صنعتی

انسان ها همیشه قادر بوده اند با اندازه گیری دما شرایط محیطی خود و سایر اجسام را تشخیص دهد دقت اندازه گیری توسط حواس پنج گانه بسیار کم است و برای این که بتوانیم اندازه گیری دقیق نسبت به دما داشته باشیم بهتر است از دماسنج استفاده کنیم .

ساخت دماسنج های جیوه ای انقلابی در اندازه گیری دما ایجاد کرد و با ساخت دما سنج های جیوه ای راه برای ساخت انواع ترموستات های مکانیکی هموار شد امروزه با اختراع انواع ترنسمیتر و ترموستات دیجیتال ،علاوه بر دقیق تر شدن اندازه گیری ها ،امکان استفاده از پارامتر دما در کد نویسی ها و مدار های الکترونیکی میسر شده است .

دماپا یا ترموستات دیجیتال دستگاهی است برای نگه داشتن دمای یک سامانه در یک محدوده مشخص به کار می‌رود. این کار به‌وسیله کنترل شارش انرژی گرمایی به درون یا به بیرون از سامانه صورت می‌گیرد.

ترموستات‌ها در صنعت تاسیسات مکانیکی برای کنترل دمای آب و یا هوا در سیستم‌های ایجاد برودت و حرارت به کار می‌روند. رادیاتورها، دیگ‌ها و فن کویل‌ها و کولرها و همچنین یخچالها عمومی‌ترین دستگاههایی هستند که برای کنترل دما از ترموستات استفاده می‌کنند.

ترموستات در حقیقت کار قطع و وصل شدن جریان برق جهت متعادل نگه داشتن دما را انجام میدهد. اعتدال دما در سیستمی تعریف مستقلی از برای خود دارد که ترموستات دیجیتال که البته در مدل آنالوگ و مکانیکی نیز یا فت میشود بر اساس آن تعریف کارمیزان دما را در حد مطلوب انجام میدهد.

انواع ترموستات های دیجیتال در انواع مختلفی با قابلیتهای مختلف در صنایع متنوع بکار برده میشوند.

ترموستات دیجیتال یکی از بهترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی محسوب می شود که با استفاده از آن می توانید به مقدار قابل توجهی هزینه های خود را کاهش دهید .

۲)تایمر دیجیتال دراتوماسیون صنعتی

تایمر دیجیتال قابلیت قطع و وصل جریان برق را بدون نیاز به کاربر میسر می‌کند. تنها کاری که باید انجام داد مشخص‌کردن زمان‌های مورد نظر در طول روز و هفته است؛ پس از آن، با اتصال دستگاه برقی به خروجی این تایمر می‌توانید با توجه به زمان‌های تنظیم‌شده روی تایمر جریان برق را در زمان‌های معین قطع و وصل کنید.

با کمک این محصول در صورت غیاب کاربر تا چندین روز و طبق خواسته‌ی کاربر، برق مورد نیاز دستگاه قطع و وصل خواهد شد و دستگاه برقی متصل به تایمر، روشن و خاموش می‌شود.

تایمردیجیتال جز اساسی ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی است و با استفاده از آن می توان ،مدت زمانی را برای ارسال سیگنال های خروجی و یا دریافت سیگنال های ورودی تعریف می کنند . بطوریکه پس از ورود سیگنال ها به تایمر، زمان سنج کار خود را شروع می کند و طبق برنامه ی از پیش تعیین شده عمل می کند.

۳)کنترلر دما و رطوبت در اتوماسیون صنعتی

کنترل کننده های رطوبت و دما علاوه بر تشخیص دما و رطوبت محیط به تناسب برنامه و تنظیمات داده شده توانایی نگهداری این فاکتورهای ذکر شده در مقدار معین تعیین شده را دارند .

دستگاه کنترلر رطوبت و دما، این عملیات را بصورت رفت و برگشتی انجام می دهد بطوریکه در اتصال تجهیزات گرمایش و سرمایش به آن جلوی گرم یا سرد شدن بیش از حد محیط را می گیرد .

کاربرد دستگاه کنترلر دما و رطوبت در اتوماسیون صنعتی :

  • سنسور رطوبت و دما
  • سنسور رطوبت داکتی، کابلی،دیواری
  • سنسور رطوبت جوجه کشی
  • ترانسمیتر رطوبت
  • رطوبت سنج دیجیتال
  • رطوبت سنج صنعتی

 

موارد استفاده از دستگاه دستگاه کنترلر دما و رطوبت در اتوماسیون صنعتی:

مراکزپرورش حیوانات ،کشاورزی و باغبانی، خشک کردن چوب، کنترل رطوبت زغال سنگ جهت محاسبه وزن، دستگاههای استرلیزه، منسوجات، سیستم های تهویه مطبوع صنعتی، محصولات بیولوژیکی، تصفیه گازهای شیمیایی سالن های پرورش قارچ، گلخانه ها، خانه های هوشمند، سالن های مرغداری و دامپروری، تجهیزات پزشکی و نظامی، اتاق های سرور و سایت ها و …

۴)پنل hmi در اتوماسیون صنعتی

پنل اچ ام آی hmi برای مانیتور و مشاهده و تنظیم پارامتر دستگاه های صنعتی مانند PLC و استفاده میشود .

در واقع یک مانیتور است که می توان به آن برنامه داد و همچنین به کمک آن می توان پارامترها را تغییرداد و سیستم را کنترل نمود.یکی از اساسی ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی که می توان از آن برای مدیریت تجهیزات استفاده کرد پنل hmi است.

پنل HMI مانیتورهای صنعتی اند که میتوان بین آن و سایر تجهیزات کنترلی ارتباط برقرار کرد و تبادل اطلاعات صورت بپذیرد و نوعی کنترل از راه دور را با آن تجربه کرد .

به دلیل اینکه اچ ام آی یک تجهیز صنعتی است در آن مشکل تداخل یا نویز و Resetشدن کمتر دیده میشود.

از مهمترین امکانات پنل اچ ام آی می شود به قابلیت نشان دادن آلارم در آن اشاره کرد که در زمان روشن شدن با جلوگیری از وقوع هر گونه خطا ، مدار را از بروز رویداد مخرب در فرایندها ایمن می نماید.

۵)نمایشگر در اتوماسیون صنعتی

نمایشگر ابزاری برای نشان دادن متغیرات و پارامترهایی مانند : فشار، دما، جریان و … در تابلو برق و دیگر تجهیزات اتوماسیون صنعتی هستند .

نمایشگرها عمدتاً دارای رله با قابلیت برنامه ریزی می باشند و با استفاده از این رله ها می توان عملیات را به صورت اتوماتیک انجام داد .

یکی از بهترین و جدیدترین انواع نمایشگرها نمایشگر اندا هستند که با استفاده از آن ها می توانید مدیریت بهتری در تجهیزات اتوماسیون صنعتی خود داشته باشید .

۶)رله ssr در اتوماسیون صنعتی

رله ها رامی توان نوعی کلید هوشمند دانست که علاوه بر داشتن قابلیت های اصلی یک کلید مزیت های بیشتری نیز در خود دارد.

رله ssr خود نوعی کلید الکتریکی با سرعت بالا می باشد که توسط یک مدار الکتریکی مجزا تحریک شده و کنتاکت های آن باز و بسته می شود . وبین این کلید الکتریکی به روش های مختلفی مانند مکانیکی ، حرارتی ، مغناطیسی ، الکترواستاتیکی و … تحریک می شود .

در واقع زمانیکه خواسته باشیم با یک سیگنال ضعیف مداری را کنترل و برسی نماییم مانند روشن نمودن یک موتور الکتریکی و یا اینکه با همین سیگنال ضعیف چندین المان مختلف را در تابلو برق مدیریت نماییم از رله ssr استفاده می کنیم.

رله ها می‌توانند جریانی قوی‌تر از جریان مدار فرمان خود را هدایت کنند، و می‌توان آن ها را نوعی تقویت کننده نیز دانست که در زمان گذشته برای تقویت سیگنال هم به کار برده می شد.

در قدیم رله‌ها معمولاً دارای سیم پیچ بودند و از جریان الکتریکی برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار سود می‌بردند اما در عصر جدید از رله‌ حالت جامد ساخته می‌شوند و اجزای متحرک ندارند.

رله یکی از انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی است که می توان آن را جز پر کاربرد ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی دانست .
.

 

 

منبع : آوا صنعت

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp