آخرین اخبار

خانه / مقالات / آشنایی با پی ال سی

آشنایی با پی ال سی

Plc ها انقلاب صنعتی بودند که صد ها عامل مکانیکی پراکنده را در سرتاسر بستر plant کنترل می کردند .

سیستم های صنعتی متمرکز به دلیل اینکه یک کنترلر مرکزی داشته ،حجم و طول زیادی سیم کشی را نیز در بر داشتند که نویز پذیری بالایی داشت و برای سیستم های بزرگ با مشکلات زیادی مواجه بود چون باید از هر کدام از سنسور ها تا اتاق کنترل سیم کشی می کرند که این کار حجم زیادی را در بر داشت و یک کنترلر پاسخ گو نبود .

برای حل این مشکل از چند کنترلر استفاده می کردند به آن کنترلر ها به صورت مستقل عمل می کردند ولی با هم در ارتباط بودند و در طبقات پایین نیز از المان های هوشمند استفاده می کردند که بخشی از مشکلات آن ها را حل کرد .

تکنولژی plc با مزایایی که نسبت به این سیستم داشت توانست خیلی سریع جایگزین مناسبی برای این سیستم شود .

در تکنولژی plc سنسور ها سینی کابل همگی هوشمند هستند و حجم سیم کشی پایین و سرعت انتقال داده ها بالاست و محدودیت قطعات نداریم چون یک تکنولژی باز است یعنی اطلاعات آن در اختیار همه سازنده ها است تا قطعات خود را مطابق با آن بسازند و تقریبا با همه استاندارد ها سازگار است .

تجهیزات اتوماسیون صنعتی ، شامل انواع گوناگونی بوده که هر کدام قابلیت خاص خود را دارند . از پرکاربردترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی پی ال سی ها هستند .

PLC نوعی کنترلر نرم افزاری است . عبارت PLC به عنوان نشان تجاری ثبت شده شرکت Allen Bradley است. شرکت های مانند زیمنس (Siemens)از عبارت های دیگری همچون Simatec، Sirotecو… استفاده می کند. سیستم های صنعتی وابسته به کنترلر بوده و وظیفه PLC ها نظارت ، کنترل و مانیتورینگ است.

مزایای plc
استفاده از plc باعث کاهش حجم تابلو فرمان می گردد

استفاده از plc مخصوصا در فرایند های عظیم موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه لوازم و قطعات می گردد.

Plc ها استهلاک مکانیکی ندارند، بنابراین علاوه بر عمر بیشتر ،نیازی به تعمیرات و سرویس های دوره ای نخواهند داشت .

Plc ها انرژی کمتری مصرف می کنند.

Plc ها بر خلاف مدارات رله کنتاکتوری ،نویز های الکتریکی و صوتی ایجاد نمی کنند.

استفاده از یک plc منحصر به پروسه و فرایند خاصی نیست و با تغییر برنامه می توان به آسانی از آن برای کنترل پروسه های دیگر استفاده نمود

طراحی و اجرای مدار های کنترل و فرمان با استفاده از plc ها بسیار سریع و آسان است .

سرعت عیب یابی در مدارات فرمان کنترل شده توسط plc بالااست

Plc ها می توانند با استفاده از برنامه های مخصوص ،وجود نقص و اشکال در پروسه تحت کنترل را به سرعت تعیین و اعلام نمایند .

نحوه ی عملکرد پی ال سی
این کنترلر در زمینه اتوماسیون صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

فرکانس های متنوع دیجیتال یا آنالوگ را از field دریافت کرده و سپس این داده ها برای cpu به شکل سیگنال سیستم باینری تبدیل و ارسال میکند.

cpu ها براساس اطلاعات ذخیره شده فرمان ها را اجرا میکنند و خروجی را به طور سیگنال های آنالوگ ، دیجیتال یا عملگرا میفرستند.

PlC پنج قسمت اصلی دارد:

  1. Power supply منبع تغذیه: تامین ولتاژ Ac در سیستم را به عهده دارد که باعث ایمنی در برابر نوسانات ولتاژ ورودی ، در محیط های صنعتی می شود.
  2. cpu واحد پردازنده ی مرکزی: ریز پردازنده با در نظر گرفتن وضعیت ورودی ها برنامه ای که plc ذخیره شده است را اجرا می کند. و با توجه به آن دستور فعال سازی به خروجی مورد نظر را می دهد.
  3. Memory حافظه: ذخیره سازی برنامه و اطلاعات
  4. Programmer رابطه برنامه نویسی : جهت برنامه نویسی و انتقال این اطلاعات به حافظه PlC استفاده میشود . از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم میشود :۱٫صفحه کلید کوچک و نمایشگر ۲٫ استفاده از کامپوتر های شخصی و نصب نرم افزار مورد نیاز برنامه نویسی
  5. واحد ورودی/خروجی I/O: ارتباط PLC را با دنیای خارج برقرار می نماید .

کاربرد PLC

  • صنایع شیمیایی : سیستم مخلوط کردن و ترکیب کننده مواد با مقادیر متفاوت و غیره…
  • خدمات ساختمانی : سیستم های روشنایی خودکار، آسانسورها کنترل هوا و تهویه ی مطبوع
  • صنایع سنگین : از جمله کولرهای صنعتی ، سیستم های کنترل خودکار تجهیزات
  • صنایع پلاستیک سازی : از جمله دمش هوا سیستم های تولید و آنالیز پلاستیک ، ماشین های ذوب و قالب گیری تزریقی
  • صنایع خودرو سازی : ازجمله اتصال قطعات ، آزمون قطعات و تجهیزات اتومبیل سیستم های رنگ پاش و شکل دادن بدنه به وسیله پرس های خودکار
  • صنایع غذایی : از جمله سیستم های عصاره گیری و بسته بندی ، سیستم های سانترفیوژ
  • صنایع ماشینی : از جمله صنایع چوب ، سیستم های سوراخ و پانچ کردن ، سیستم اعلان خطر و هشدار ، سیستم های مورد استفاده در جوش فلزات و …

انواع پی ال سی ها(plc):

  1. Mini PLC :کوچکترین نوع PLc به مینی پی ال سی معروف است و از لحاظ کارکرد کار پی ال سی های بزرگ را انجام می دهد با محدودیت در ورودی و خروجی. مینی PlC ها دارای صفحه ای کوچک با تعدادی دکمه هستند که قابلیت برنامه نویسی علاوه بر برنامه ریزی با کامپیوتر را ممکن می سازد. این PlC در مدل زیمنس به plC LOGO معروف است . نهایتا دارای ۴۰ ورودی ، خروجی است و در پروژه های کوچک استفاده میشود..
  2. CAMPACT PLC : این پی ال سی ها به طور کامپکت هستند و سه بخش تغذیه ، CPU یا پردازنده و بخش ورودی خروجی ها درون یک باکس قرار دلرد.این پی ال سی ها در مدل زیمنس به S7-200 معروف است.تعداد ورودی و خروجی این توع ۳۰۰ عدد بوده و در پروژه های متوسط استفاده می شود.
  3. MODULAR PLC : پی ال سی ماژور : سه بخش اصلی این مدل را میتوان از هم جدا کرد این مدل در زیمنس به S7-300 معروف است و از کارت های سخت افزاری مختلف پشتیبانی می کند. مزیت مدل ماژور این است که میتوان چندین ماژول ورودی و خروجی را به آن افزود و تعداد دقیق ورودی و خروجی ها به قدرت پردازنده بستگی دارد. نهایتا ۲۰۰۰ ورودی و خروجی
  4. RACK PLC : تفاوت این مدل با پی ال سی ماژولار در این است که به صورت عمودی نصب نشده و پشت آن ماژول مرکزی وجود دارد. این ماژول رابط تمام ماژول ها و ورودی خروجی ها به یکدیگر است. در پی ال سی های رک تمام تجهیزات به ماژول مرکزی متصل است. مدل زیمنس این نوع S7-400 است. این PLC برای پروژه های بزرگ (با قابلیت ایجاد ۵۰۰۰ ورودی و خروجی) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

منبع : آوا صنعت

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp