آخرین اخبار

خانه / مقالات / قدرت قطع کلید مینیاتوری

قدرت قطع کلید مینیاتوری

به کلید مینیاتوری، MCB نیز گفته میشود که مخفف Miniature Circuit Breaker می‌باشد که در واقع مدارشکن مینیاتوری است و به دلیل مزایای استفاده از این کلید قصد داریم قدرت قطع کلید مینیاتوری را بررسی کنیم.

کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری

یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات حفاظتی در صنعت، کلید مینیاتوری  است. کلید مینیاتوری به منظور حفاظت در مقابل اتصال کوتاه و اضافه جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با عملکرد سریع باعث قطع شدن مدار می‌شود. کلید مینیاتوری با فیوز تفاوت دارد و استفاده از عبارت مشابه بجای یکدیگر اشتباه است زیرا فیوز قدرت قطع کردن ندارد! همچنین فیوز یک بار عمل میکند و پس از آن باید تعویض شود اما کلید مینیاتوری می تواند به طور خودکار یا دستی دوباره وارد مدار شود. اما در  ایران استفاده از عبارت فیوز مینیاتوری بجای کلید مینیاتوری امری مرسوم شده و به اشتباه از قدیم رواج پیدا کرده است.

کلید مینیاتوری در انواع تک فاز و سه فاز، تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل ارائه میگردد و از نظر حفاظت، در برابر اتصال کوتاه، اضافه بار، آتش سوزی کابل، حافظت در برابر تماس غیرمستقیم در سیستم های ارت و حفاظت جداسازی بخش سالم از بخش آسیب دیده مدار کاربرد دارد.

قدرت قطع (Breaking Capacity)

جریانی است که مدارشکن قدرت (Circuit breaker) یا سایر دستگاه‌های الکتریکی بدون اینکه تخریب شوند یا باعث ایجاد قوس الکتریکی با مدت غیرقابل قبول شود قادر به قطع آن هستند. جریان اتصال کوتاه احتمالی که می‌تواند در شرایط اتصال کوتاه رخ دهد نباید از ظرفیت قطع دستگاه فراتر رود، در غیر این صورت قطع جریان نمی‌تواند تضمین شود.

مدارشکن قدرت (Circuit Breaker)

طبق تعریف ویکی‌پدیا مدارشِکَن (به انگلیسی: Circuit breaker) یا دِژُنکتُور (به فرانسوی: Disjoncteur) گونه‌ای کلید خودکار است که برای محافظت از یک مدار الکتریکی در مقابل خطرات ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه طراحی شده‌است. برعکس فیوز که یک بار عمل کرده و پس از آن باید تعویض شود، مدارشکن می‌تواند دوباره (به‌طور خودکار یا دستی) وارد مدار شود. مدارشکن‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توانند از یک کلید کوچک مورد استفاده در یک منزل تا یک کلید بزرگ که برای محافظت مدارهای ولتاژ بالا و تغذیه یک شهر به کار می‌رود متفاوت باشند.

پس کلید مینیاتوری یک مدارشکن قدرت مینیاتوری است که از نظر عملکرد میتواند به صورت مغناطیسی و استفاده از سیم پیچ کنتاکتها باز و بسته شوند، به صورت گرمایی با بی متال، به صورت گرمایی-مغناطیسی و به صورت ولتاژ بالا عمل کنند.

محدوده جریان و زمان عملکرد

انواع مدارشکن‌های فشار ضعیف Mcb کلید فیوز مینیاتوری، محافظت در برابر اتصال کوتاه، رنج جریان تا ۱۰۰ آمپر، قدرت قطع تا ۲۰کیلوآمپر، دارای ۴ نوع ABCD می‌باشد که نوع A برای مصارف روشنایی و اهمی خالص استفاده می‌شود. نوع Bبرای مصارفی که ممکن است جریان هجومی داشته باشند مانند ترانس‌های کوچک فن‌های کوچک نوع C برای مصارف موتوری که تا ۱۰ ثانیه جریان راه اندازی دارند و نوع D برای مصارف موتوری که بیشتر از ۱۰ ثانیه جریان راه اندازی دارند.

  1. فیوزهای مینیاتوری تیپ B: محدوده ی جریان قطع این کلید، ۳ تا ۵ برابر جریان نامی و زمان عملکرد آن، بین ۰٫۰۴ تا ۱۳ ثانیه
  2. فیوزهای مینیاتوری تیپ C: محدوده ی قطع جریان این کلید، ۵ تا ۱۰ برابر جریان اسمی بوده و زمان پاسخ آن ها، ۰٫۰۴ تا ۵ ثانیه
  3. کلیدهای تیپ D: محدوده ی قطع جریان ۱۰ الی ۲۰ برابری دارد. همچنین زمان پاسخدهی این کلیدها، بین ۰٫۰۴ تا ۳ ثانیه
  4. کلیدهای مینیاتوری تیپ K: در محدوده ی ۸ تا ۱۰ برابری جریان اسمی کار کرده و زمان عملکرد آن، کمتر از ۰٫۱ ثانیه
  5. کلید MCB تیپ :Z این کلیدها محدوده ی ۲ الی ۳ برابری جریان نامی را پوشش داده و زمان پاسخ آن ها نیز، کمتر از ۰٫۱ ثانیه

جمع بندی

در آخر باید گفت برای محاسبه قدرت قطع کلید مینیاتوری، نیاز به انجام محاسبات اتصال کوتاه و تعیین قدرت کلید می باشد که معمولا در آزمون های نظام مهندسی این سوالات مطرح می گردد. جهت انجام این محاسبات فراگیری مطالب در مورد اتصال کوتاه، انواع کلیدها و روش محسابات آنها نقش کلیدی دارد که ما در این مطلب به صورت خلاصه نکات مورد استفاده در صنعت را شرح دادیم.

جهت استعلام قیمت و خرید کلید مینیاتوری از فروشگاه آنلاین کالاسان با ما در ارتباط باشید.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp