آخرین اخبار

خانه / مقالات / مفهوم کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی plc برق صنعتی

مفهوم کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی plc برق صنعتی

در سیستم‌های اتوماسیون وظیفه اصلی کنترل بر عهده plc برق صنعتی میباشد. که با گرفتن اطلاعات از طریق ترمینالهای ورودی، وضعیت ماشین را حس کرده و نسبت به آن پاسخ مناسبی برای ماشین فراهم می‌کند. امکان تعریف مدهای مختلف برای ترمینالهای ورودی/خروجی یک PLC، این امکان را فراهم کرده تا بتوان PLC را مستقیما به المانهای دیگر وصل کرد.

علاوه بر این PLC شامل یک واحد پردازشگر مرکزی CPU نیز میباشد ، که برنامه کنترلی مورد نظر را اجرا می‌کند. این کنترلر آنقدر قدرتمند میباشد که می‌تواند هزارها I/O را در مدهای مختلف آنالوگ یا دیجیتال و همچنین هزارها تایمر،کانتر را کنترل کند.

همین امر باعث شده بتوان هر سیستمی، از سیستم کنترل ماشین‌هایی با چند I/O که کار ساده‌ای مثل تکرار یک سیکل کاری کوچک انجام می‌دهند گرفته تا سیستم‌های بسیار پیچیده تعیین موقعیت و مکان‌یابی را کنترل کرد. این سیستم می‌تواند بدون نیاز به سیم‌بندی و قطعات جانبی و فقط از طریق نوشتن چند خط برنامه تا صدها تایمر را در آن واحد کنترل و استفاده کند.

زمان پاسخ‌گویی Scan Time :
این زمان بستگی به سرعت پردازش CPU مدل انتخاب شده plc برق صنعتی و طول برنامه کاربر دارد. از یک میکرو‌ثانیه تا ده میلی ثانیه است. مثلا در مواقعی که I/O از سیستم اصلی دور باشد، چون مجبور به نقل و انتقال سیگنالها به سیستم دورتری هستیم در نتیجه زمان اسکن زیاد می‌شود.

همچنین مانیتور کردن برنامه کنترلی اغلب به زمان اسکن اضافه میکند چرا که CPU کنترلر مجبور میباشد وضعیت کنتاکتها، رله‌ها ، تایمر‌ها و… را روی CRT یا هر وسیله نمایشگر دیگری میفرستد.

قطعات ورودی :
هوشمند بودن سیستم اتوماسیون صنعتی بیشتر مربوط به توانایی PLC در خواندن سیگنالهای ارسالی از انواع ورودی‌ها، دستی، اتوماتیک و حس‌گرهای خودکار است .

قطعات ورودی نظیر شستی‌های استارت/ استوپ ، میکرو‌سوییچ‌ها،سوییچ‌ها، سنسورهای فتوالکتریک، proximity ، level sensor ، ترموکوپل، PT100 و… plc برق صنعتی از این سنسورها برای انجام عملیاتی نظیر تشخیص قطعه روی نوار نقاله حامل قطعات،تشخیص سطح مایعات داخل مخزن، تشخیص رنگ، آگاهی داشتن از مکانیزم حرکت و موقعیت جسم، تست کردن فشار مخازن و بسیاری موارد دیگر، استفاده می‌کند.
سیگنالهای ورودی یا دیجیتال میباشد و یا آنالوگ، که در هر صورت ورودی‌های plc برق صنعتی را توان در مدهای مختلف تنظیم و مورد استفاده قرار گرفت.

قطعات خروجی :

وقتی یک سیستم اتوماسیون صنعتی شده بدون داشتن قابلیت اتصال به قطعات خروجی از قبیل سیم‌پیچ، اینورتر،موتور، شیربرقی ، هیتر و … کامل نیست. قطعات خروجی نحوه عملکرد سیستم را نشان می‌دهند و مستقیما تحت تاثیر اجرای برنامه کنترلی سیستم میباشند در خروجی‌های PLC نیز مدهای مختلفی برای اعمال سیگنال به المانهای خروجی وجود دارد.

نقش کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی (PLC) در اتوماسیون صنعتی :
در یک سیستم اتوماسیون، PLC (پی ال سی )بعنوان قلب سیستم کنترلی عمل می‌کند. هنگام اجرای یک برنامه کنترلی که در حافظه آن ذخیره میباشد، plc برق صنعتی همواره وضعیت سیستم را بررسی می‌کند. این کار را با گرفتن فیدبک از قطعات ورودی و سنسورها انجام می‌دهد. سپس این اطلاعات را به برنامه کنترلی خود منتقل و نسبت به آن در مورد نحوه عملکرد ماشین تصمیم‌گیری می‌کند و در نهایت فرمانهای لازم را به قطعات و دستگاههای مربوطه ارسال خواهد کرد.
مقایسه تابلوهای کنترل معمولی با تابلوهای کنترلی مبتنی بر PLC :

امروزه تابلوهای کنترل معمولی – رله‌ای -خیلی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که معایب زیادی دارند. از آنجا که این نوع تابلوها با رله‌های الکترو‌مکانیکی کنترل می‌شوند، وزن بیشتری پیدا می‌کنند، سیم‌کشی تابلو کار بسیار زیادی می‌طلبد و سیستم را بسیار پیچیده می‌کند.

در نتیجه عیب‌یابی و رفع مشکل آن بسیار پرزحمت بوده و برای اعمال تغییرات لازم در هر سال و یا بروز کردن سیستم بایستی ماشین را بمدت طولانی متوقف کرد که این امر مقرون به صرفه نیست.
با بوجود آمدن plc برق صنعتی ، مفهوم کنترل و طراحی سیستم‌های کنترلی بطور بسیار چشمگیری پیشرفت کرده و استفاده از این کنترلر‌ها مزایای بسیار زیادی دارد.

 

 

منبع : simatec

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp