آخرین اخبار

خانه / مقالات / عیب یابی و تعمیر سیستم اعلام حریق

عیب یابی و تعمیر سیستم اعلام حریق

در اینجا قصد داریم شما را با برخی از مشکلاتی که در سیستم‌های اعلام حریق پیش می‌آید آشنا کنیم و دلیل و روش‌های رفع آن‌ها را به شما بگوییم.
عیب یابی و تعمیر سیستم اعلام حریق
خطای مدار باز

با برداشتن یکی از پایه‌های مقاوت انتهای خط از روی ترمینال‌های ۹ و ۱۰، مدار دتکتور‌ها را باز کنید. چراغ Fault/Zone روشن شده و بازر به صدا در می‌آید. داخل مرکز کنترل چراغ ZISO , Gen Fault روشن می‌شوند.

دکمه Silence Fault Sounder را فشار دهید، بازر خاموش می‌شود، اما چراغ‌ها روشن می‌مانند. مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه نیز به حالت نرمال برگردد. این آزمایش را برای مدار دیگر دتکتور‌ها با باز کردن ترمینال‌های ۱۱ و ۱۲ و … امتحان کنید.

لطفا به این نکات توجه کنید

۱- فشار دادن دکمه Reset / Resound / Test Zone Lamp زمانیکه دستگاه درحالت اعلام

حریق می‌باشد (زمانیکه Fire چشمک می‌زند) تاثیری ندارد.

۲- زمانیکه آژیر‌های اعلام حریق خاموش می‌شوند (چراغ Fire ثابت روشن است (بازر روشن می‌شود و نمی‌توان آن‌ها را خاموش کرد.) (Silence)

۳- ری ست کردن دستگاه در وضعیت قطع آژیر‌ها (Silence) هنگامی که حالت حریق وجود دارد دوباره باعث راه اندازی آژیر‌ها می‌گردد.

آخرین تست

دکمه Evacuate را فشار دهید. رله خروجی آژیر‌ها عمل می‌کند تا آژیر‌ها را راه اندازی کند. در صورت تمایل می‌توان این آزمایشات را با وصل کردن یک آژیر، دتکتور دود، شستی اعلام حریق و مقاومت انتهای خط به ترمینال‌های مربوطه انجام داد.

امکانات فرعی

این سری دستگاه‌ها دارای امکاناتی هستند که شستی‌های اعلام حریق، دتکتور و آژیر‌ها آزمایش شوند و به صورت اتوماتیک به حالت اولیه خود برگردند. جهت انجام این آزمایش جامپر ENG (داخل مرکز کنترل) را از موقعیت پایین به بالا جابه جا کنید کهLED مربوطه روشن می‌شود و بازر به صدا در می‌آید که آن را نمی‌توان خاموش کرد.

حال اگر شرایط اعلام حریق بوجود آید آژیر حدود نیم ثانیه به صدا در میاید و قبل از اینکه دوباره به صدا درآید سه ثانیه خاموش می‌شود. این عمل تا زمانیکه دود داخل دتکتور باشد یا شستی به حالت عادی برنگردد ادامه می‌یابد. پس از اتمام آزمایش جامپر را در موقعیت اولیه خود قرار دهید.
خارج کردن زون از مدار
عیب یابی و تعمیر سیستم اعلام حریق
سیستم‌های اعلام حریق

چنانچه لازم باشد زون‌ها را به وسیله قرار دادن جامپر آن (Z۲ ISO , Z۱ ISO) در موقعیت بالا می‌توان از مدار خاج کرد. LED مربوطه و چراغ FAULT زون مربوطه جهت نشان دادن از مدار خارج شده زون روشن خواهد شد، بازر به صدا در خواهد آمد و آن را می‌توان خاموش کرد. زمانیکه آزمایش کامل شد جامپر را به حالت اول برگردانید.

در کنار LED‌های اشکال مدار باز (O) و اتصال کوتاه (S) برای هر زون یک مقاومت جامپر (صفر اهم) با علامت Z۲S یا Z۱S وجود دارد. قطع کردن این جامپر مدار نشانگر اتصال کوتاه را از کار می‌اندازد که امکان استفاده از دستگاه را برای شستی‌های اعلام حریق که مقاومت ۴۷۰ اهم ندارند فراهم می‌سازند.

چراغ اشکال عمومی

در صورت بروز هر گونه اشکال این چراغ روشن می‌شود. این چراغ در زمان‌های مختلفی روشن می‌شود و به عملکرد عادی مرکز کنترل بستگی ندارد. برای نمایش اشکالاتی که از این طریق کانکتور توسعه PL۲ پدید می‌آید به کار می‌رود. عیب یابی:

الف – شستی‌های اعلام حریق و دتکتور‌های حرارتی ساده به جای اعلام وضعیت حریق باعث اعلام اشکال می‌شوند:

مقاومت ۴۷۰ اهم در داخل شستی اعلام حریق یا دتکتور حرارتی ساده نصب نگردیده است. طبق استاندارد BS۵۸۳۹ از اول ژانویه ۱۹۹۰ بایستی یک مقاومت ۴۷۰ اهم (با کد رنگ زرد، بنفش، قهوه ای، طلایی یا نقره ای) در داخل شستی‌های اعلام حریق و دتکتور‌های حرارتی ساده به صورت سری نصب شود.

ب – اشکال تغذیه:

آیا چراغ سبز MAINS ON روشن است؟ درغیر اینصورت تغذیه ۲۲۰ و فیوز آن را کنترل کنید.

سیم‌های باطری را چک کنید (باید سیم قرمز رنگ به ترمینال مثبت باطری و سیم سیاه رنگ به ترمینال منفی باطری وصل باشد). اگر سیم‌های باطری اشتباه متصل شوند، فیوز باطری خواهد سوخت که باعث روشن شدن نشانگر اشکال تغذیه می‌گردد. کنترل کنید که دو باطری ۱۲ ولت با آمپرساعت مناسب به صورت سری به سیستم وصل می‌باشند. کنترل کنید که کانکتور‌ها درست به برد‌ها متصل شده باشند.
بازدید سیستم از سیستم اعلام حریق
عیب یابی و تعمیر سیستم اعلام حریق

بازدید روزانه:

ابتدا کنترل کنید که چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن باشد. همچنین هیچ چراغ دیگر یا آژیری روشن نباشد. هرگونه اشکال را به

سرویسکار مربوطه گزارش دهید و در فرم ثبت وقایع ثبت کنید.

بازدید ماهانه:

گزارشات قبلی را مطالعه کنید و چک کنید که اشکالات قبلی به صورت صحیح برطرف شده باشند. باطری و اتصالات آن را بازدید کنید.

مانند بازدبد هفتگی در هر زون یک سنسور و یا شستی را فعال کنید تا اعلام حریق را آزمایش کنید. برق ۲۲۰ ولت را قطع کرده و قابلیت باطری برای تغذیه آژیر‌ها را کنترل کنید.

بازدید سالانه:

همانند بازدید هفتگی و فصلی عمل کرده، ولی کلیه دتکتور‌ها، شستی‌های اعلام حریق، آژیر‌ها و تجهیزات کمکی را برای عملکرد صحیح کنترل کنید. هر دو یا سه سال یک بار برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح و عدم وجود آژیرمزاحم دتکتور دود را تمیز کنید و هر پنچ سال یک بار باطری‌های خشک را تعویض کنید.

منبع: شرکت آریان

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp