آخرین اخبار

خانه / مقالات / دود خروجی به رنگ سفید و آبی در موتورهای دیزلی

دود خروجی به رنگ سفید و آبی در موتورهای دیزلی

دود خروجی به رنگ سفید
سرد بودن موتور و ایجاد دود سفید: چون در ابتدای کار ،قطعات موتور سرد می باشند، مقداری از از گرمای تراکم توسط این قطعات و مایع سیستم خنک کننده جذب می شود و به همین دلیل گرمای درون محفظه احتراق به حد مطلوب نرسیده واحتراق سوخت ناقص خواهد بود با کارکردن موتور به مدت چند دقیقه و گرم شدن موتور این مشکل حل می شود.لازم به یادآوری است که فلسفه وجودی ترموستات نیز در سیستم خنک کاری موتور همین نکته میباشد که ترموستات از گردش مایع خنک کننده در ابتدای شروع کار موتور بصورت موقتی جلوگیری میکند تا دما سیلندر و محفظه احتراق هر چه سریعتر گرم شده و پس از رسیدن به دمای مطلوب جهت احتراق ،ترموستات به اصلاح باز شده و گردش آب در سیستم خنک کننده امکان پذیر می گردد.
وجود آب در سوخت و ایجاد دود سفید: وجود ناخالصیها نظیر اب درون سوخت منجر به احتراق ناقص و بد کار کردن موتور می شود که برای رفع این مشکل همواره استفاده از فیلترهای ابگیر و همچنین فیلترهای تصفیه کننده سوخت در مسیر ورودی گازوئیل به دستگاه را به مشتریان عزیز پیشنهاد می دهد.
آوانس بیش از حد تزریق سوخت و ایجاد دود سفید:در این حالت چون پیستون به آخر کورس تراکم نمی رسد لذا درجه حرارت هوای متراکم شده به حد اشتعال کامل سوخت نمی رسد ودر نتیجه قسمتی از سوخت بصورت کامل محترق نمی شود و نسوخته از موتور خارج می گردد این حالت شبیه حالت خام سوزی می باشد.

 

دود خروجی به رنگ آبی
وجود روغن در محفظه احتراق و ایجاد دود آبی : به علت فرسایش رینگ و پیستون، سیلندر و یا سوپاپ ها، روغن وارد محفظه احتراق شده و در آنجا می سوزد ( روغن سوزی ) و برای رفع این مشکل تعویض قطعات و تعمیر موتور لازم می باشد.
زیاد بودن روغن در کارتل و ایجاد دود آبی : در صورت اضافه بودن روغن در موتور،روغن اضافی به محفظه احتراق نفوذ کرده و در آنجا حالتی شبیه روغن سوزی رخ میدهد لذا کاربران دیزل به خواندن مشخصات فنی دیزل در کاتالوگ مربوطه و دانستن میزان روغن کافی توصیه می نماید تا در هنگام سرویس های دوره ای به میزان صحیح ( نه بیشتر و نه کمتر ) روغن داخل موتور ریخته شود.
رقیق بودن روغن و ایجاد دود آبی: به علت استفاده از روغن غیر استاندارد و یا کار بیش از حد روغن و خارج شدن آن از حالت استاندارد ، روغن به محفظه احتراق راه پیدا می کند و در انجا می سوزد برای رفع این مشکل همراه توجه به استفاده از روغن موتورهای استاندارد و توجه به تعویض به موقع روغن طبق برنامه سرویس و نگهداری به کاربران دیزل توصیه می گردد.
خرابی توربوشارژ و ایجاد دود آبی: در دیزل توربوشارژ دار در صورت خرابی یاتاقان ویا کاسه نمدهای محور توربو شارژر، روغن همراه با هوای ورودی به محفظه احتراق وارد شده و در آنجا می سوزد و با تعویض کیت توربو شارژر مشکل فوق حل می گردد.
در برخی موارد در خروجی اگزوز جرقه های آتش همراه با دود خاکستری مشاهده می شود که دلیل آن خرابی انباره اگزوز ودر مواردی تنظیم نبودن فیلر سوپاپ ها و تایمینگ نبودن زمان پاشش سوخت یا به اصطلاح پس سوزی است.
بوی گازهای خروجی از اگزوز نیز می تواند نشانه تنظیم نبودن احتراق باشد.
گازهای خروجی و دود ناشی از احتراق نادرست دارای بوی نامطبوع وزننده هستند درحالیکه بوی گازهای ناشی از احتراق کامل و درست دارای بوی کم و غیر زننده است.
البته میزان دود خروجی از اگزوز در همه موارد نشان دهنده میزان عیب و نقص در موتور است مثلا کم بودن دود سیاه خروجی نشان می دهد که انژکتورها یا پمپ انژکتور به میزان کمی از تنظیم خارج شده اند و یا فیلتر هوا گرفته است و از سوی دیگر بیش از حد بودن دود سیاه بصورت غلیظ از اگزوز نشانگر خرابی بیش از اندازه پمپ و انژکتور و بیش از حد بودن سوخت مصرفی و یا بار وارده بر موتور است ، که موجب گرم شدن موتور و یا حتی در برخی موارد موجب ذوب شدن پیستون می گردد.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp