آخرین اخبار

خانه / مقالات / آشنایی با مدیریت منابع انسانی

آشنایی با مدیریت منابع انسانی

در دنیای امروزی با وجود این همه کمپانی بزرگ و کوچک در دنیا با تعداد کارکنان زیاد و رقابت شغلی زیادی که وجود دارد، برخوردهای خشک و تند و زور برروی کارمندان دیگر مشکل گشا نیست. امروزه برای موفقیت و رسیدن به هدفتان باید سعی کنید که اول کارکنان شما به اهدافشان برسند تا شما را به هدف ها و آرزوهایتان برسانند. مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد معنا دارد. پس برای هر کسب و کاری از کوچک تا بزرگ مدیریت منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است.

مدیریت منابع انسانی چیست؟
به زبان ساده، مدیریت منابع انسانی پروسه ی تجزیه و تحلیل شغل، جذب و استخدام، گزینش، درک متقابل کارکنان، راهنمایی، آموزش و توانمند سازی، مدیریت عملکرد، تشویق، دادن پاداش ها، انگیزه بخشی، ایجاد ارتباط دوستانه و محیط صمیمی کاری، استراتژی منابع انسانی، تضمین کردن امنیت و ایجاد شرایط آسایشی و روحی و روانی و جسمی همه و همه برای کارکنان جهت افزایش میزان بازدهی آنهاست.

این پروسه به طور کلی شامل ۴ بخش مدیریتی می شود: برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و نظارت بر انجام.

شما باید ابتدا کارمندان را استخدام کنید و سپس به پیاده سازی اصول و قوانین کاری برروی آنها پرداخته و این پروسه را نظارت کنید.
این کار به شما برای رسیدن به اهداف شخصی، سازمانی و اجتماعی کمک می کند.
مدیریت منابع انسانی یک مدیریت مالتی دیسیپلین است. به این معنی که برای این کار شما باید مهارت های لازم در حوزه های مدیریت، روانشناسی، ارتباطات، اقتصاد و جامعه شناسی داشته باشید.
این کار به کار تیمی و روحیه تیمی قدرتمندی نیاز دارد.
یادتان باشد که این پروسه یک پروسه ی مداوم وو پیوسته است و نقطه ی پایانی ندارد.
اگر مدیریت منابع انسانی را به چشم یک دپارتمان ببینیم، این دپارتمان دارای جنبه های مختلفی است؛ برنامه ریزی منابع انسانی، بررسی و آنالیز موقعیت های شغلی،‌ استخدام و بررسی مصاحبه های کاری، انتخاب میان گزینه های در دسترس، تربیت کارکنان، تمرین دادن به کارکنان،‌ پاداش ها و تشویق های کارکنان،‌ تحسین کارکنان، راضی نگه داشتن آنها، برنامه ریزی مسیر شغلی، بالا بردن کیفیت زندگی در محیط کاری، دیسیپلین کارمندان، رسیدگی و بازرسی منابع انسانی، مواظبت از شرایط فیزیکی و روحی کارکنان، ارتباط صحیح صمیمانه با کارکنان و بالا نگه داشتن روحیه کاری در آنها و بسیاری کارهای مشابه.

مدیریت منابع انسانی در اوایل قرن بیستم به عنوان یک حوزه تخصصی شناخته شد
حالا که تقریباً با مفهوم کلی مدیریت منابع انسانی آشنا شدیم بیایید نگاهی به تاریخچه آن هم بیاندازیم تا به اصول مدیریت منابع انسانی هم برسیم.

شروع حوزه ی منابع انسانی تقریباً‌ بعد از قرم هجدهم در اروپا شکل گرفت. شروع این کار بر اساس ایده ای ساده که توسط رابرت اون و چارلز باباژ در دوران انقلاب صنعتی بود. این دو به این نتیجه رسیده بودند که نیروهای انسانی حیاتی ترین نقش را در بقا و موفقیت یک سازمان ایفا می کنند. آنها فهمیده بودند که کارگرانی که با روحیه خوب و وضعیت فیزیکی مناسب کار می کنند سازمان را خیلی سریعتر و بهتر به اهداف می رسانند و عدم وجود این افراد باعث نابودی سازمان خواهد شد.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp