آخرین اخبار

خانه / مقالات / تابلو برق چنج آور AMF

تابلو برق چنج آور AMF

تابلو برق‌ها برای کنترل و مدیریت مصرف جریان‌های الکتریکی در مصارف مختلف صنعتی و خانگی بکار برده می‌شود. تابلو برق‌ها علاوه بر مدیریت بهینه‌ی مصرف برق و ایجاد شرایط ایمن در محیط‌های مختلف در موارد دیگری همچون اتصال دائمی جریان برق شبکه‌ها و سیستم‌ها نیز کاربرد دارند. تابلو چنج اور وظیفه تعویض بین منابع تامین جریان برق را برعهده دارد. به کمک این نوع تابلو می‌توان از دو منبع تامین جریان برق شهری و برق اضطراری استفاده کرد به این صورت که در هر زمان فقط یکی از منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی استفاده از یک منبع مستلزم قطع دیگری است.

قطع یا اتصال جریان موقت برق در سیستم‌های مختلف پیامد‌های سنگین و پر هزینه‌ای را برای افراد و تاسیسات به دنبال دارد به همین منظور از ژنراتور‌های اضطراری برای اتصال جریان دائم برق استفاده می‌شود. تابلو برق چنج آور در شبکه ورودی جریان برق سیستم‌ها دو منبع ورودی و یک خروجی ایجاد می‌کند تا در صورت عدم اتصال هر کدام از منابع ورودی برق شهری یا برق ژنراتور اضطراری، با اتصال ورودی دیگر، جریان برق سیستم تامین شود.
تابلو برق‌های چنج آور شامل دو تابلو برق ATS و AMF می‌باشند که این تابلو‌ها از نظر تجهیزات کنترلی با یکدیگر متفاوت هستند. تابلو‌های AMF سیستمی برای کنترل دیزل ژنراتور دارند، در حالی که تابلو‌های ATS فقط المان‌هایی برای کنترل بریکر یا کنتاکتور‌های تابلو برق‌های چنج آور را شامل می‌شوند.

تابلو چنج آور AMF (Auto Mains Failure)
متداول‌ترین منبع برق اضطراری که درکاربرد‌های صنعتی و غیر صنعتی، موتور ژنراتور‌های بنزینی، دیزلی (دیزل ژنراتور) و گازی می‌باشند. دیزل ژنراتور به صورت اتوماتیک پس از قطع برق شهری روشن می‌شود تا برق مصرف کننده را تامین نماید، به این منظور لازم است از کنترلر‌های مخصوص که در اصطلاح برد کنترل اضطراری برق شهر – ژنراتور (برد چنج اور، برد اتوماتیک دیزل ژنراتور، برد ATS)گفته می‌شود استفاده شود. مراحل کارکرد کنترلرها:

اندازه گیری لحظه‌ای برق شبکه و کنترل وجود خطا در آن
فرمان استارت دیزل ژنراتور در صورت وجود خطا در برق شبکه
کنترل پارامتر‌های مکانیکی (مانند فشار روغن، دمای آب و …) و الکتریکی (مانند فرکانس، ولتاژ و …) دیزل ژنراتور
در صورت وصل برق شبکه، کنترلر اضطراری یا چنج اور فرمان وصل کلید برق شهر و خاموش شدن ژنراتور را صادر می‌نماید.
عملکرد تابلو AMF به این صورت است که از لحظه روشن شدن دستگاه، دیزل ژنراتور به صورت کامل کلیه پارامتر‌های سیستم را نمایش داده و با کنترل کمیت‌های تعییت شده به حفاظت سیستم و بار مصرفی می‌پردازد و تا زمانی که دستور خاموشی به دیزل ژنراتور ارسال نشود دستگاه خاموش نمی‌شود.

مزایای تابلو حفاظت و کنترل AMF

کنترل و حفاظت بار
کنترل کمیت‌های مکانیکی و الکتریکی
با قابلیت برنامه نویسی PLC
محافظت از دیزل ژنراتور در مقابل برگشت توان، اتصال به زمین و …
قابلیت ادغام تابلو حفاظت و کنترل (AMF) با سیستم اتوماتیک (ATS)

 

منبع : برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp