آخرین اخبار

خانه / مقالات / کلید قطع اضطراری یا کلید emergency

کلید قطع اضطراری یا کلید emergency

کلید قطع اضطراری را در تابلو های برق یا بعضی اماکن که روی دیوار نصب شده اند را دیده اید ؟ در بعضی از دستگاه ها وجود این کلید ضروری است چرا احتمال وجود خطر را کاهش میدهد، شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که کلید قطع اضطراری یا کلید امرجنسی ( emergency ) چیست و چه نقشی را در تابلو های برق ایفا میکنند و ما در این اموزش برق صنعتی به کلید قطع اضطراری خواهیم پرداخت.

کلید قطع اضطراری چیست ؟

در بعضی از تابلو های برق نیاز است که قبل یا بعد از شستی استپ در مدار برق صنعتی یک کلید باشد که قابل باز گشت نباشد همانطور که در آموزش نصب کنتاکتور با شستی استپ استارت توضیح دادیم شستی استپ وقتی دست روی آن میگزاریم کنتاکت داخلی آن قطع میشود و اگر دستمان را روی آن رها کنیم شستی استپ به حالت اول یعنی حالت وصل باز خواهد گشت همان طور که شما هم میدانید شستی استپ در اصطلاح نرمالی کلوز یا nc هستند که این اصطلاح به این معنی است این شستی ها در حالت پیش فرض بسته هستند اما…

تفاوتی که کلید قطع اضطراری با شستی استپ دارد بر نمیگردد و وقتی دست روی آن گذاشتیم به خودی خود به حالت قبل بر نمیگردد و قفل میشود و باید سر کلید را نیم دور بچرخانیم تا کلید به حالت اول بگردد و در دو نوع دیواری و تابلو یی وجود دارد.

معنی امرجنسی یا اضطراری چیست ؟

همانطور که که گفتیم به این کلید ها، کلید قطع اضطراری می گویند و معنی امرجنسی همان اضطراری است یعنی وقتی می گوییم کلید امرجنسی منظور همان کلید قطع اضطراری است .

نقشه تابلو امرجنسی به چه صورت است ؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم کلید امرجنسی قبل یا بعد از شستی استپ یعنی در خط وررودی مدار فرمان قرار میگیرد در هر حال قبل از استارت قرار میگیرد که چنانچه اختلالی در مدار ایجاد شد مدار فرمان را قطع کنیم ولی در نقشه های متفاوت ممکن است استفاده شود و نسبت به نیاز مان در قسمت های دیگر نقشه هم از آن استفاده کنیم.

کلید وصل اضطراری و کاربرد آن!

در اماکن هایی مانند بانک ها و بیمارستان ها نصب میشود کلاهک آن هم قرمز است منتهی بجای قطع، وصل می کند شاید این مورد را در فیلم ها هم مشاهده کرده باشد که چگونه از آن استفاده میکنند:)

عملکرد آن مانند یک شستی استارت که به کنتاکتور وصل میشود است یعنی با فشار دادن آن کنتاتور وصل شده و مثلا خروجی کنتاکتور به آژیر یک مجموعه وصل است و هشدار به صدا در میاید.

 

منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp