آخرین اخبار

خانه / اخبار / تامین برق خانه‌ها با استفاده از خودروهای الکتریکی

تامین برق خانه‌ها با استفاده از خودروهای الکتریکی

انرژی ذخیره شده در خودروهای الکتریکی را می توان به شبکه توزیع برق بازگرداند. این قابلیت می تواند پشتوانه جدیدی برای پشتیبانی از شبکه برق باشد.

بازگرداندن برق ذخیره شده در باتری خودروهای الکتریکی می تواند باعث آسیب رساندن به آن ها شود؛ اما با بهبود ساختار شبکه برق و سیستم بازیافت انرژی از باتری، می توان از این روش به عنوان منبع تازه ای برای تامین برق استفاده کرد.

خودروهای الکتریکی زمانی که استفاده نمی شوند، میزان زیادی از انرژی را در خود ذخیره می کنند. تکنولوژی «V2G» یا خودرو به شبکه، بازگرداندن انرژی ذخیره شده در ماشین های بلااستفاده به شبکه برق را ممکن می کند. این تکنولوژی باعث تنظیم نواسانات شبکه برق، کاهش هزینه برق در زمان های اوج مصرف و افزایش توان شبکه برق خواهد شد.

دو مطالعه اخیر در دو کشور بریتانیا و آمریکا توسط دو دانشمند انرژی درباره قابلیت این سیستم، دو نتیجه گیری کاملا متفاوت را بیان می کند. دکتر دوبری که در موسسه انرژی هاوایی فعالیت می کند، معتقد است که انتقال برق از خودروها به شبکه باعث آسیب جدی به سیستم باتری های می شود. اما دکتر اودین، محقق دانشگاه وارویک، نظری متفاوت دارد. وی معتقد است که توسعه شبکه هوشمند برق، باعث اقتصادی شدن این روش و در نهایت بهبود عملکرد باتری می شود.

با وجود اینکه نظرات این دو محقق به نظر مخالف یکدیگر است، اما وقتی در کنار هم قرار می گیرند به نوعی باعث تکمیل یکدیگر می شوند. استفاده از تکنولوژی «V2G» در شرایط کنونی، ممکن است باعث صدمه دیدن خودروهای الکتریکی شود؛ اما اگر سیستم شبکه برق توسعه یابد و تکنولوژی «V2G» به درستی اجرا شود، نتایجی متفاوت را رقم خواخد خورد.

برای اقتصادی شدن این پروژه، تکنولوژی «V2G» باید بر اساس نیاز خودرو، ظرفیت شبکه و میزان استفاده از برق خانگی، بهینه سازی شود. به بیان دیگر، نیاز موجود مردم و سیستم های برق باید به یک تعادل برسند.

تاثیر این تکنولوژی اما بسیار چالش برانگیز است. دکتر اوبرین پس از دو سال مطالعه موفق به ساخت مدلی دقیق از فرسایش باتری ها شده است که با توجه به متغیر زمان و دیگر متغیرهای محیطی مثل، دما، دفعات شارژ و دشارژ و … عمل می کند. با توجه به این مدل، می توان تاثیر «V2G» روی سلامت باتری را به خوبی پیشبینی کرد. با توجه به نتایج بدست آمده از این مدل می توان شبکه برق را طوری هوشمندسازی کرد که با توجه به نیاز روزانه باتری خودرو آن را شارژ و دشارژ  کند که بهینه ترین حالت برای باتری باشد.

دکتر اوبرین و دیگر محققان سرمایه گذاری های مناسب در این حوزه را کلید موفقیت این تکنولوژی می بینند. محققین در این مرحله به دنبال انجام آزمایش های استانداردسازی و یافتن استراتژی های کنترلی مناسب برای توسعه و اقتصادی کردن تکنولوژی «V2G» هستند.

منبع: انرژی امروز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp