آخرین اخبار

خانه / اخبار الکتریک صنعت / گامی در راستای شفاف سازی؛ فیسبوک قوانین حریم شخصی خود را مجددا از نو نوشت

گامی در راستای شفاف سازی؛ فیسبوک قوانین حریم شخصی خود را مجددا از نو نوشت

پس از رسوایی فاجعه بار کمبریج آنالیتیکا، فیسبوک این روزها برای بازگرداندن حیثیت از دست رفته اش از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کند. هفته گذشته بود که این غول شبکه های اجتماعی صفحه تنظیمات خود را مجددا از نو طراحی کرد تا کاربران بتوانند کنترل بهتری روی اطلاعات جمع آوری شده توسط این سرویس داشته باشند.
اما این هفته فیسبوک تصمیم گرفته که مشکل را از بیخ و بن مرتفع کند، به همین خاطر تلاش کرده که به طور کاملا شفاف و واضح نحوه جمع آوری اطلاعات و دلیل استفاده از آن ها را به کاربران سلب اعتماد شده اش توضیح بدهد. برای رسیدن به این مقصود، فیسبوک قوانین استفاده از سرویس و قوانین مرتبط با جمع آوری دیتای خود را مجددا از نو نوشته تا بسیاری از ابهامات موجود در قوانین استفاده قبلی (که آخرین به‌روزرسانی‌ اش مربوط به ۳ سال پیش بوده) را برطرف سازد.
قوانین استفاده جدید فیسبوک به طرز قابل توجهی طولانی تر است و در آن جزئیات بیشتری نسبت به نسخه قدیمی به چشم می خورد. فیسبوک با انتشار پستی وبلاگی در خصوص اقدام اخیر خود چنین توضیحی ارائه کرده است: «ما به دنبال کسب حقوق بیشتر برای جمع آوری، استفاده یا اشتراک گذاری اطلاعات شما نیستیم. همچنین ما هیچ کدام از تنظیمات حریم شخصی که در گذشته برگزیده اید را تغییر نخواهیم داد».
از این جمله می توان این گونه برداشت کرد که فیسبوک «نحوه گزارش جمع آوری اطلاعات» به مردم را تغییر داده، اما این که «چه میزان» اطلاعات از آن ها بدست می آورد همچنان بدون تغییر و دست نخورده باقی مانده است.
از مهم ترین تغییراتی که در قوانین استفاده جدید فیسبوک به وجود آمده، اشاره مستقیم به نام اینستاگرام است که در قوانین قدیمی چنین چیزی را شاهد نبودیم. در قوانین جدید بیش از ۳۰ مرتبه به کلمه اینستاگرام اشاره شده و اعلام گشته که ممکن است فیسبوک با رصد افرادی که در اینستاگرام فالو کرده اید، پیشنهاداتی در اپلیکیشن فیسبوک به شما ارائه کند.
همچنین اشاره شده که فیسبوک قادر به «جمع آوری اطلاعات مخاطبین در صورتی که اجازه آپلود، همگام سازی یا ایمپورت را برایش صادر کرده باشید» هم هست. در واقع فیسبوک با نوشتن قوانین استفاده خود از نو، صرفا جمع آوری اطلاعات خود را توجیه و شفاف سازی کرده اما تغییر چندان بزرگی در اصل ماجرا حاصل نشده است.
با این اوصاف، حتی نوشتن قوانین استفاده از نو هم نمی تواند در کاهش نگرانی معترضان تکنیک های جمع آوری اطلاعات فیسبوک تأثیر زیادی داشته باشد. همانطور که می دانید مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک به زودی در صحنه دادگاه حاضر خواهد شد تا در خصوص اتهامات وارده نسبت به شرکت متبوعش پاسخگوی مراجع قضایی باشد و شکی نیست که به‌روزرسانی قوانین استفاده و حریم شخصی، یکی از بزرگترین دفاعیات وی خواهد بود.
اما باید منتظر ماند و دید که آیا صرفا انجام این کار می تواند فیسبوک را از گردابی که به آن گرفتار شده نجات بدهد یا خیر.
منبع: دیجیاتو
http://digiato.com/article/2018/04/05/%d9%82%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%86-%d8%ad%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5%db%8c-%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%a8%d9%88%da%a9

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp