آخرین اخبار

خانه / مقالات / کلید مینیاتوری سه فاز اشنایدر

کلید مینیاتوری سه فاز اشنایدر

کلید مینیاتوری به منظور حفاظت از تجهیزات برقی در مقابل خطراتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلید مینیاتوری اشنایدر سه فاز یک وسیله حفاظتی مناسب جهت حفظ مدار‌های الکتریکی از انواع آسیب‌های اتصال کوتاه، نوسانات و اضافه بار می‌باشد که از این رو در صنعت و ساختمان کاربرد بسیاری دارد. جریان نامی کلید مینیاتوری اشنایدر ۲ تا ۶۳ آمپر بوده و قدرت قطع کلید در ولتاژ ۲۲۰ ولت AC، ۶ کیلوآمپر می‌باشد. منحنی قطع کلید تک پل تیپ B در رنج ۶ تا ۳۲ آمپر قرار دارد و تیپ C کلید مینیاتوری برای محافظت موتوری به کار برده می‌شود و فرمان قطع را برای جریان ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی صادر می‌کند.
کلید‌های مینیاتوری اشنایدر در ۴ خانواده مختلف قابل ارائه می‌باشند:

  • ACTI ۹ IC۶۰
  • ACTI ۹ C۱۲۰
  • ACTI ۹ IC۶۰ L-MA
  • EASY ۹

ویژگی‌های کلید مینیاتوری اشنایدر (MCB)

تشخیص سریع خطای اتصال کوتاه و اضافه بار حرارتی در کمترین زمان
حفاظت در برابر تماس غیرمستقیم با سیستم‌های زمین TN، IT
رنج گسترده جریان کلید
امنیت عملکرد و نگهداری در مدارات برق صنعتی
حفاظت الکتریکی ایده آل و قطع اتوماتیک دقیق
جریان نامی کلید‌های مینیاتوری اشنایدر در گسترۀ ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۲، ۴۰، ۵۰ و ۶۳ آمپر تک پل، دو پل و سه پل و در گسترۀ ۱۶، ۲۵، ۳۲، ۴۰ آمپر چهار پل تولید می‌شوند. 

انواع کلید مینیاتوری اشنایدر

  • کلاس B : این نوع کلید مینیاتوری عموماً در مصارف غیرموتوری مثل مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلید به فیوز مینیاتوری تندکار نیز معروف است.
  • کلاس C : این کلید‌ها برای راه اندازی موتور‌هایی که توان کم دارد و جریان راه اندازی بالایی ندارد استفاده می‌شود. عملکرد این کلید بصورت کندکار است. در صورتی که جریان عبوری از کلید کمتر از ۵ برابر جریان نامی باشد، کلید مدار در حالت اضافه بار عمل کرده و هنگامی که جریان بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی برسد، جریان عبوری را اتصال کوتاه فرض می‌کند.
  • کلاس D : از این کلید به منظور حفاظت بار‌های خازنی و یا بار‌هایی که جریان هجومی می‌کشند، در مصارف صنعتی خاص همچون مولد‌های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتور‌ها استفاده می‌شود. هنگامی که جریان بین ۱۰ تا ۱۵ برابر جریان نامی برسد، جریان عبوری را اتصال کوتاه فرض کرده و قطع می‌کند.
  • کلاس K : برای حفاظت در مدارات قدرت، ترانسفورماتور و موتور‌ها از نوع K استفاده می‌شود. در این نوع از حد جریان برای قطع در موارد اضافه بار کمتر از سایر کلید‌ها است و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریعتر قطع می‌کند.
  • کلید مینیاتوری سه فازکلاس Z : هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود کلید در یک مدت زمان خاص و براساس منحنی قطع، فرمان قطع را صادر می‌کند. این نوع از کلید‌ها حساسیت بیشتری در مواقع اضافه بار و اتصال کوتاه دارد و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع می‌کند.

 

منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp