آخرین اخبار

خانه / اخبار / کلید تابع حرارت(ترموستات) و انواع آن

کلید تابع حرارت(ترموستات) و انواع آن

ترموستات نوعی رله حرارتی است که در مقابل تغییرات درجه حرارت محیط از خود حساسیت نشان می‌دهد.این وسیله در دستگاه‌های مختلف صنعتی دارای کاربرد فراوان است و وظیفه کنترل دمای محیط را برعهده دارد. در صورتی که درجه حفاظت از حد تنظیمی فراتر رود، کلید عمل می‌کند.
از ترموستات بیش‌تر در وسایل حرارتی و برودتی مانند شوفاژ، یخچال و چیلر و هم چنین کوره‌ها استفاده می‌شود.

انواع ترموستات
ترموستات الکترومکانیکی: این نوع ترموستات با استفاده از فرمان حسگر حرارتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکروسوئیچ، سبب قطع و وصل مدار الکتریکی می‌شود محصول این نوع تکنولوژی دارای عمری طولانی است.
ترموستات الکترومکانیکی دارای دو نوع حسگر دما می‌باشد. یک نوع آن بر اساس اصل انبساط مایع عمل می‌کند. این سیستم حرارتی که diastat نامیده می‌شود و با نام ترموستات مویین نیز شناخته شده است، شامل: سنسور یا حسگر، لوله مویین و دیافراگم می‌باشد. هنگامی که دمای سنسور بالا می‌رود مایع از طریق لوله مویین به داخل دیافراگم رفته و ایجاد انبساط کاری (Working distention) می‌نماید. به وسیله این انبساط کاری کلید فنری (Snap action) به کار می‌افتد که می‌تواند مدار را باز کنند یا ببندد..
و نوع دیگر توسط انبساط فلز؛ که ترموستات بایمتال نامیده می‌شود، مستقیماً با انبساط فلز، کلید فنری عمل می‌کند.

ترموستات الکترونیکی:این نوع ترموستات فرمان دریافت شده از سنسور دمایی را توسط جریان الکترونیکی به یک رله مینیاتوری منتقل و سبب قطع و وصل جریان الکتریکی می‌گردد

از برندهای شاخص و معتبر در ساخت این وسیله در صنعت برق میتوان ترموستات هانیول و یا رُز را نام برد.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp