آخرین اخبار

خانه / مقالات / کلید اتوماتیک چیست؟ و کاربرد آن در کجاست؟

کلید اتوماتیک چیست؟ و کاربرد آن در کجاست؟

کلید اتوماتیک
کلید اتوماتیک وسیله ای برای سوییچ زنی در مدار های الکترونیکی می باشد که با هدف حفاظت اجزا از صدمات ناشی از اضافه جریان ، یا اتصال های کوتاه یا اضافه بار استفاده می شود.

کلید های اتوماتیک اغلب قابل تنظیم برای کنترل دو پارامتر حرارتی و مغناطیسی هستند و به وسیله یک عقربه میزان آن مشخص می شود. این نوع کلید در صورت قطع مدار به هر دلیلی امکان استفاده مجدد را دارند بر خلاف فیوز ها که باید تعویض شوند. کلید های کمپکت قابلیت تنظیم برای رنج های متفاوت را به کاربر میدهد. قدرت قطع کلید های اتوماتیک در تمام نوع های آن و باهر رنجی بالای ۲۵ کیلو آمپر است و گاهی تا ۱۶۰۰ آمپر هم می رسد.

در صورت ایجاد خطا و قدرت قطع و روند آن ، کلید اتوماتیک به جای حالت قطع در حالت خطا قرار میگیرد و این خصوصیت کلید اتوماتیک این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند دلیل بروز اختلال و دلیل توقف مدار را بررسی و در صورت نیاز آن را اصلاح کند.

کلید های اتوماتیک را برای مصرف تک پل تنها در برند های محدودی می توان مشاهده کرد و بازه جریان و ویژگی های الکتریکی آن ها نیز محدودتر از سایر انواع آن است.

انواع کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک از نظر نوع ساختار به دو دسته ،کلید های اتوماتیک هوایی و کلید کامپکت تقسیم می شوند.

کلید های اتوماتیک کمپکت دارای ابعاد کوچکی هستند و از معایب آنها می توان به عدم باز نمودن بدنه آنها و تعمیر آن ها اشاره کرد. این نوع کلید جریان نامی بالاتری نسبت به نوع هوایی آن دارد.

کلید های اتوماتیک هوایی، کلید های فشار قوی ای هستند که در آمپر های بالا مورد استفاده قرار میگیرند. در این نوع کلید جرقه باید در هوای آزاد خاموش شود به همین دلیل باید طول زیادی طی شود تا به خاموش شدن منجر شود که این از معایب این کلید به شمار می آید.

  • در فیوز ها همیشه عمل حفاظت به درستی و کامل انجام نمی شود.
  • دربعضی موارد لازم است در کنار کلید مینیاتوری از کلید اتوماتیک نیز به دلیل امنیت و ظرفیت بالا تر استفاده شود.
  • رنج جریانی کلید مینیاتوری حدودا دربازه ۰٫۵ تا۶۳ آمپر است که این میزان در کلید اتوماتیک طبق آنچه گفته شد خیلی بیشتر است.
  • تجهیزات جانبی کلید های اتوماتیک که شامل ، کنتاکت کمکی ، کنتاکت های خطا ، واسط های کلید گردان و…. می شود بسیار بیشتر از کلید مینیاتوری است.
  • با اضافه کردن سیستمی به کلید اتوماتیک زیمنس و ایتون ، میتوان آن را مجهز به کنترل از راه دور کرد ، در صورتی که کلید مینیاتوری چنین قابلیتی ندارد و برای بهره بردن از این قابلیت در کلید های مینیاتوری می توان از کنتاکتور استفاده کرد.

 

ساختمان کلید اتوماتیک ، به طور کلی از ۵ قسمت تشکیل میشود.

  1. حفظه یا بدنه ، که از یک عایق تشکیل شده که مشخصات فنی روی آن درج می شود.
  2. کنتاکت ها ، موجب قطع و وصل جریان اند به واسطه قطع و وصل خودشان
  3. جرقه گیر
  4. سیستم قطع و وصل کلید
  5. واحد تریپ

 

 

منبع : آوا صنعت

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp