آخرین اخبار

خانه / مقالات / چنج اتومات بین شبکه و دیزل ژنراتور

چنج اتومات بین شبکه و دیزل ژنراتور

تعویض منبع تامین جریان بین برق شهری و برق اضطراری، این امکان را فراهم می‌کند تا در هر زمان فقط یکی از منابع مورد استفاده قرار گیرد یعنی استفاده از یک منبع مستلزم قطع دیگری است. چنج اور اتوماتیک عملیات تعویض منبع جریان را به صورت اتوماتیک و از طریق یک کلید چنج اور و و یا دو کنتاکتور یا دو کلید موتوردار انجام می‌دهد. این سیستم در زمان قطع برق اصلی، دیزل ژنراتور را به صورت خودکار وارد مدار می‌کند و با وصل دوباره برق اصلی، از مدار خارج می‌کند.

شرایط نصب این قبیل تابلو‌ها پیچیده نیست، ولی بسیار حساس است. در واقع از آنجا که با استفاده از این سیستم دخالت اپراتور از بین می‌رود، باید تمام تمهیدات لازم برای زمان قطع برق اصلی و احتمال روشن نشدن دیزل ژنراتور به کمترین حد ممکن برسد. ‎از جمله موارد فنی حساس دیگر در این سیستم ها، احتمال ورود جریان معکوس به ژنراتور است که باعث به وجود آمدن خسارت‌های مالی و بعضا انسانی می‌شود. به این صورت که در زمان وصل دوباره برق اصلی، ممکن است جریان برق وارد ژنراتور شود.

تابلو چنج آور اتوماتیک وظیفه کنترل و نظارت بر تغذیه بار مصرفی شبکه یا سیستم برق اضطراری را در زمان بروز اختلال یا خاموشی در شبکه به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. برای محافظت ژنراتور در مواقع over load و over current کلید اتوماتیک مدار برق را قطع می‌کند. راه اندازی سیستم برق اضطراری به‌صورت خودکار و بافاصله زمانی مشخص‌شده انجام می‌شود؛ در صورتی که در بار اول استارت، سیستم راه اندازی نشود، سه استارت بافاصله زمانی مشخص انجام می‌شود و اگر سیستم راه اندازی نشود، استارت متوقف‌شده و آلارم به صدا در می‌آید.

تابلو چنج آور اتوماتیک بایستی بر پارامتر‌های مختلفی از دیزل ژنراتور و شبکه نظارت داشته باشد تا در مواقع ضروری با اعمال فرمان‌های لازم سیستم را در مقابل خطرات احتمالی محافظت کند. این پارامتر‌ها شامل موارد زیر است:

کنترل درجه حرارت روغن دیزل ژنراتور
محافظت ژنراتور در مقابل نوسانات فرکانس
کنترل و نظارت بر مصرف سوخت
نظارت و حفاظت دیزل ژنراتور در برابر کاهش فشار روغن، افزایش درجه حرارت آب، دور غیرمجاز، سنسور سطح آب رادیاتور، سنسور سطح گازوئیل و سایر سنسور‌ها
نظارت بر سیستم استارت دیزل ژنراتور
نظارت بر سطح ولتاژ و چگونگی شارژ باطری
نظارت بر ولتاژ سه فاز برق شبکه و ژنراتور و حفاظت در مقابل over voltage و under voltage
حفاظت ژنراتور در مقابل خطا‌های افزایش بار، اتصال کوتاه، ارت فالت و جابجایی توالی فاز به کمک رله‌های حفاظتی خارجی و داخلی

تجهیزات تابلو‌های چنج آور اتوماتیک

فیدر‌های اصلی با کنتاکتور ساده یا اتوماتیک موتوردار
رله‌های صنعتی
برد الکترونیکی برای انجام تعویض بین منابع و استارت و کنترل دیزل ژنراتور
شارژر برای انجام عمل شارژ باطری در لحظه خاموش بودن موتور

 

منبع : برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp