آخرین اخبار

خانه / اخبار فناوری اطلاعات / هواپیمای برقی، تکنولوژی بعدی وسایل نقلیه

هواپیمای برقی، تکنولوژی بعدی وسایل نقلیه

 

تاکنون تصور بر این بوده که نمی­‌توانیم برخلاف ماشین­‌های سواری کامیون‌­ها و هواپیما­ها را به وسیله باتری استفاده کرد ولی محققان اخیرا به خلاف این موضوع پی برده‌­اند.

به نقل از سایت Eniday، هواپیماهای خورشیدی که تنها به وسیله انرژی خورشید توان پرواز دور زمین را دارد نیازمند بیش از ۱۷۰۰۰ پنل خورشیدی و بال‌­های بزرگتر از بوئینگ ۷۴۷ هستند تا بتوانند تنها یک شخص را جابه­‌جا کنند؛ در نتیجه این تکنولوژی به سختی عملی خواهد بود. از طرفی موتورهای الکتریکی کنونی انرژی لازم برای بلند کردن یک هواپیما و یا جابه­جایی یک کامیون را ندارند.

در هفته­‌های گذشته، تعدادی از سازمان‌­ها و شرکت­‌های بزرگ مثل ناسا، زیمنس، و ایرباس از برنامه‌­های خود در راستای ساخت هواپیماهای تمام الکتریک پرده برداشتند. پدر حمل‌ونقل الکتریکی الون ماسک از رونمایی کامیون­‌های الکتریکی تسلا در سال پیش رو سخن گفته‌­است.

شرکت Wright Electric هدف خود را پوشش تمام مسیر­های کوتاه از طریق نیروی الکتریسیته اعلام کرده‌­ است. این شرکت همچنین در حال برنامه­‌ریزی برای ساخت هواپیمای ۱۵۰ سرنشین الکتریکی است که توانایی جابه­‌جایی از میسر لندن تا پاریس را دارد‌.

Easyjet و شرکت استرالیایی توسعه تکنولوژی Magnix نیز به این تکنولوژی ابراز علاقه کرده­‌اند. Magnix اخیرا در حال آماده­‌سازی موتور­های پرقدرت الکتریکی خود که از ابررساناها و آهن‌ربای دائمی چرخشی استفاده می­‌کند، برای آزمایش آن قبل از سال ۲۰۲۰ است. این شرکت قادربه تولید انرژی­ بالغ بر سه برابر قدرت موتورهای الکتریکی فعلی است.

بزرگترین شرکت خودروسازی ژاپن یعنی تویوتا، در حال حمایت از استارت آپ یکی از کارمندان خود در راستای تحقق رویای اولین ماشین­‌های پرنده که از فناوری فرود و صعود عمودی بهره می­‌جوید، تا قبل از سال ۲۰۱۸ است. این شرکت قصد دارد برای اولین بار از این ماشین پرنده در ارتفاع کم در المپیک ۲۰۲۰ و برای روشن کردن مشعل المپیک بهره بجوید و مقدمات لازم برای استفاده آن در شهرها و اماکن عمومی تا قبل از سال ۲۰۲۵ را فراهم کند.

تسلا در ماه مهر از اولین کامیون‌­های الکتریکی خود پرده برمی­‌دارد. تمام شرکت‌­های بزرگ کامیون­‌سازی نظیر کامینز، دیملر، و ولوو در تلاشند تا از آلایندگی محصولات خود بکاهند و تویوتا در تلاش برای استفاده از سلول­‌های سوختی در وسایل نقلیه خود است.

این تکنولوژی­ها همگی به نوبه خود بسیار هیجان­‌انگیز هسنند. اما اگر شرکتی قادر به ساخت باتری باشد که بتواند کامیون را جابه‌جا و یا هواپیمایی را از زمین بلند کند، تکنولوژی استفاده شده می­‌تواند روی تمام وسایل نقلیه الکتریکی واقع‌­بینانه اثرگذار باشد. همچنین این فناوری می­‌تواند روند کاهش هزینه‌­ها راسرعت دهد و باعث بهبود عملکرد و سرعت واحد حمل­‌و­نقل الکتریکی شود.

منبع: انرژی امروز

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp