آخرین اخبار

خانه / مقالات / نشانگر وضعیت کلید یا سمافور چیست ؟

نشانگر وضعیت کلید یا سمافور چیست ؟

در تأسیسات مهم و بزرگ برای نمایش مسیر جریان برق، آب، گاز، وضعیت تجهیزات و … از دیاگرام‌های تک خطی روی تابلو برق، دیوار، میز کنترل و … استفاده می‌شود.

این دیاگرام‌ها شامل خط‌ها، علائم الکتریکی، کلیدهای فرمان، کلید_مقایسه‌ای و ادوات اخباری مانند چراغ_سیگنال؛ سمافور و … هستند. با استفاده از تابلوهای دیاگرامی می‌توان وضعیت کل سیستم و تجهیزات آن را مشاهده کرده و در صورت نیاز دستورات لازم را صادر کرد.

چراغ سیگنال با خاموش و روشن شدن تنها می‌تواند دو وضعیت را نمایش داده و برای استفاده در دیاگرام‌های مسیر جریان خیلی مناسب نیست. در صورتی که تجهیزات استفاده شده مانند بریکر، سکسیونر، شیرهای برقی و … بیش از دو حالت داشته باشند، می‌توان از سمافور استفاده کرد. سمافور با مدل‌های مختلف مانند مکانیکی، الکترومکانیکی و چراغ‌دار برای نمایش پیوستگی و یا عدم پیوستگی در خطوط مسیر جریان استفاده می‌شود .

نشانگر وضعیت کلید ( سمافور ) به منظور نمایش وضعیت کلید های قدرت، سکسیونرها و تیغه زمین در بخش های کلید زنی نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
این نشانگرها معمولا دارای حالت های نمایش on، off، error و disabled می باشند و بسیار پرکاربرد می باشند و در انواع مختلفی عرضه می گردند.

 

منبع : برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp