آخرین اخبار

خانه / اخبار / نشانگر موقعیت (سمافور) یا Position Indicator چیست؟

نشانگر موقعیت (سمافور) یا Position Indicator چیست؟

نشانگر وضعیت کلید ( سمافور ) به منظور نمایش وضعیت کلید های قدرت، سکسیونرها و تیغه زمین در بخش های کلید زنی نیروگاه ها و یا پست های برق، مورد استفاده قرار می گیرد. این نشانگرها معمولا دارای حالت های نمایش on، off، error و disabled می باشند و بسیار پرکاربرد می باشند و در انواع مختلفی عرضه می گردند.

سمافور مکانیکی دارای یک قاب مربع یا دایره‌ای شکل بوده و یک خط یا نوشته داخل آن قرار دارد. جابه‌جایی موقعیت یا چرخش خط داخل آن، نشان دهنده‌ی تغییر وضعیت در تجهیزات است. این نشان دهنده، بدون نیاز به منبع تغذیه بوده و مستقیما از ادوات مکانیکی مانند موقعیت پلاتین‌های قدرت دستور می‌گیرد.
بیشترین استفاده از سمافور مکانیکی روی تابلوهای قدرت و تجهیزات داخل پست‌ها مانند انواع بریکر و سکسیونرها می‌باشد. در تصویر زیر، سه موقعیت مختلف در یک سمافور برای نمایش (a) حالت وصل کلید، (b) حالت قطع کلید و (c) اتصال زمین بودن آن را مشاهده می‌کنید.
در برخی از موارد، ممکن است از دو سمافور برای نمایش حالت‌های مختلف کلید قدرت مانند وصل، قطع و یا اتصال زمین بودن آن استفاده شود. این مورد به برند و نوع کلیدهای قدرت بستگی دارد.

لازم به دکر است امروزه از انواع نشانگر های LED به جای مدل های قدیمی تز آنها استفاده میشود

منبع:مثلث زرد

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp