آخرین اخبار

خانه / مقالات / مهمترین راهکارهای کاهش الاینده های خروجی اگزوز

مهمترین راهکارهای کاهش الاینده های خروجی اگزوز

۱٫ استفاده از سوختهای استاندارد با درصد گوگرد کم: افزایش میزان گوگرد در سوخت موجب تولید SOx شده و زیان های گفته شده برای موتور و محیط زیست را خواهد داشت .بنابراین باید از سوختهای استاندارد و با کمترین مقدارگوگرد تعیین شده، استفاده نمود .
۲٫ تولید و استفاده از روغن موتورهای جدید با کمترین میزان خاکستر : روغن های معدنی دارای مقداری خاکستر محلول در خود هستند که با ورود به محفظه احتراق و سوختن به صورت ذرات معلق خارج می شوند .روغن های جدید دارای درصد کمتری خاکستر هستند .
۳٫ فیلتر کنترل کننده PM دیزل : این فیلترها که به DPF نیز معروف است درخروجی ها و انباره اگزوز نصب می شوند . این فیلترها ، PM(ذرات معلق) و خاکسترهای خروجی از موتور را تصفیه کرده و گازهای تصفیه شده را به بیرون اگزوز و هوای محیط میرانند
۴٫ کاتالیزورها : کاتالیزور در خروجی و یا انباره اگزوز نصب می شود و وظیفه آن تبدیل گازهای مضر و سمس از اگزوز به گازهای غیر سمی می باشد .برای مثال کاتالزور نوع SCR که توسط کمپانی بوش ساخته شده طی دو مرحله گاز سمی NOx رابه گازبی خطر N2 و آب H2O تبدیل میکند.
۵٫ اصلاح ساختار محفظه احتراق : با اصلاح شکل هندسی اتاقک احتراق و سر پیستون هنگام تراکم و احتراق ، نسبت اختلاط هوا و سوخت یا توربولانس افزایش می یابد که نتیجه آن احتراق کامل با حداقل گازهای آلاینده CO و HC است .
۶٫ توربوشارژهای VGT : این توربو شارژرها دارای شکل هندسی متغیر در پوسته توربین هستند که باعث می شود وقتی موتور در دورهای بالا به حداکثر بار کار میکند ،هوای تحویلی و خروجی کمپرسور توربوشارژربا تغییر پره های داخل پوسته توربین محدود شده و هوای وردی به داخل سیلندرها متعادل شود .نتیجه اینعمل کاهش دمای زمان تراکم و کم شدن میزان NO است ،بطور کلی توربوشارژر VGT هوای مورد نیاز موتور را نسبت به بار وارده بر آن تنظیم میکند .
۷٫ استفاده از پمپ و انژکتورهایی با تکنولوژیهای روز : سیستم پمپ و انژکتورهای جدید با فشار تزریق و اوتومایزر بالای سوخت و سنجش دقیق سوخت موجب احتراق بهتر و قدرت بالا ،مصرف سوخت کمتر و کاهش الاینده ها در نتیجه احتراق کامل می شوند .
۸٫ کنترل کننده های الکترونیکی و یا مدیریت الکترونیک موتور : موتورهای دیزل پیشرفته دارای یک برد الکترونیکی برنامه ریزی شده هستند که مدیریت دقیق پاشش سوخت و EGRو سایر قسمتهای الکترونیکی موتور را برعهده دارد .
۹٫ EGR مخفف ( Exhaust Gas Recirculatation) : این سیستم به معنای چرخش دوباره گازهای خروجی اگزوز میباشد و بر روی موتورهای با استاندارد الایندگی TIER3 نصب می شود . هنگامیکه موتور در دورهای عادی و زیر بار کم کار میکند ، دمای گازهای خروجی اگزوز در حد عادی بوده و در نتیجه میزان تولید NO در خروجی اگزوز کم است اما هنگامیکه موتور زیر بار و دور کامل و بالا کار میکند و درجه حرارت زمان احتراق نیز بالا رفته و در نتیجه گازهای خروجی از اگزوز نیز دارای درجه حرارت بالا شده اند و لذا میزان NO افزایش یافته از سیستم EGR برای خنک کردن گازهای خروجی اگزوز از یکسو و همچنین پایین آوردن دمای احتراق از سوی دیگر شده و لذا درکاهش NO موثر واقع می شوند .

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp