آخرین اخبار

خانه / اخبار فناوری اطلاعات / ماهواره های پروژه اینترنت جهانی اسپیس ایکس برای کاهش آلودگی به زمین نزدیک می شوند

ماهواره های پروژه اینترنت جهانی اسپیس ایکس برای کاهش آلودگی به زمین نزدیک می شوند

در چندسال گذشته پروژه اینترنت جهانی اسپیس ایکس به نام Starlink  بخش اعظمی از زمان ایلان ماسک را به خود اختصاص داده. هدف این پروژه ارسال هزاران ماهواره به مدار پایینی زمین و ارائه اینترنت پرسرعت به مردم اقصی نقاط دنیا بوده است. در ماه فوریه سال جاری میلادی که مصادف بود با اسفندماه سال ۹۶ این شرکت دو نمونه اولیه از ماهواره های مد نظر خود را درون مدار زمین قرار داد؛ اسپیس ایکس در واقع از این دو ماهواره برای تست تکنولوژی مدنظرش پیش از اجرای آن در مقیاس وسیع استفاده کرد.

قرار بر این بود که آن ماهواره ها به ارتفاعی بالاتر از موقعیت اولیه خود بروند اما این اتفاق نیافتاد و با استناد به همین واقعیت میتوان اینطور نتیجه گرفت که طرح پرتاب اولیه ماهواره ها و در نهایت اجرای پروژه اینترنت جهانی اسپیس ایکس دستخوش تغییراتی شده است.

طبق گزارشی که نشریه ورج منتشر کرده اسپیس ایکس از رگولاتوری ارتباطات آمریکا درخواست ارسال ۱۵۸۴ ماهواره به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری زمین را کرده که البته ارتفاع پیشنهادی این شرکت در درخواست اولیه اش برابر با ۱۱۱۰ کیلومتر بوده. استدلال اسپیس ایکس هم آن است که مدارهای پایینی این امکان را فراهم می کنند که با تعداد ماهواره های کمتر این عملیات را به انجام رساند و مهم تر از آن معدوم سازی این ماهواره ها بعد از اتمام عملیات نیز ساده تر خواهد شد.

اسپیس ایکس قصد دارد در موعد مقرری ماهواره های خود را از مدار خارج کند با این حال اگر ماهواره ای خراب شود و این شرکت نتواند طبق برنامه ریزی ها آن را از مدار خارج کند آنگاه می توان از مزیت قرارگیری آنها در مدار پایینی کمک گرفت و طبق جدول زمانی مشخصی ماهواره های غیرعملیاتی را معدوم کرد. در این موقعیت همچنین اثرات طبیعی نظیر گرانش و ذرات موجود در جو که ماهواره ها را به مرور زمان به سمت پایین هل می دهند می توانند در بازه زمانی پنج ساله آنها را از مدار خارج نمایند.

اما از آنجا که طبق پروژه اینترنت جهانی اسپیس ایکس قرار بر این است که در نهایت ۱۲ هزار ماهواره به فضا ارسال شوند رهایی از ذرات و بقایای این ماهواره ها نیز امری بسیار مهم است. گفتنی است ۱۵۸۴ ماهواره ای که به آنها اشاره کردیم تنها بخشی از ۴۴۲۵ ماهواره تایید شده توسط FCC برای پرتاب اولیه در سال جاری میلادی هستند.

اسپیس اکس در درخواست تازه اش به FCC اعلام کرده که دو ماهواره تستی آن به خوبی نشان داده اند که فعالیت در مدار پایینی زمین چگونه است اما این سازمان هنوز نتایج آن را تایید نکرده.

منبع:

engadget

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp