آخرین اخبار

خانه / مقالات / عوامل از کار افتادن بالاست‌های الکترونیکی

عوامل از کار افتادن بالاست‌های الکترونیکی

عواملی که باعث از کار افتادن بالاست‌های الکترونیکی می‌شوند به دو دسته‌ی عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم می‌شوند. عوامل داخلی که منجر به آسیب دبدن بالاست می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشد.

– عدم طراحی مناسب: عدم طراحی صحیح باعث بالا رفتن تلفات سوئیچینگ شده و در اثر حرارت تولید شده راندمان قطعات پایین آمده و بالاست تحت فشار کار می‌کند.

– عدم استفاده از قطعات با کیفیت: چنانچه با هدف کاهش هزینه‌های تولید از قطعات مرغوب استفاده نشود کارکرد بالاست با مشکل مواجه می‌شود. همچنین پایین بودن کیفیت مواد اولیه باعث بوجود آمدن تلرانس زیاد در پارامتر‌های محصول نهایی شده که این مساله کار طراحی را نیز با خلل مواجه می‌کتد

– اتصالات ضعیف قطعات بر روی برد مدار چاپی: عدم رعایت نکات مونتاژکاری و در نظر نگرفتن نکات ریز حین تولید باعث می‌شود با وجود اینکه محصولی که از انتهای خط تولید بدون مشکل خارج می‌شود پس از مدت کمی کارکرد دچار مشکلاتی همچون لحیم سردی، ایجاد اسپارک و یا اتصال کوتاه بین پایه‌های قطعات شود و بالاست از کار بیافتد.

– به پایان رسیدن عمر بالاست: از آنجایی که در بالاست‌های الکترونیکی از خازن‌های الکترولیتی استفاده می‌شود، لذا باتوجه به شرایط کار این خازن در مدار و شرایط محیط پیرامون عمر بالاست متغیر بوده و با به پایان رسیدن عمر این قطعه عمر بالاست نیز به اتمام می‌رسد.

عوامل خارجی موثر در کارکرد بالاست شامل موارد زیر می‌باشد.

– مهمترین عامل خارجی که باعث از کار افتادن بالاست‌های الکترونیکی می‌شود استفاده از لامپ‌های غیر استاندارد، فرسوده و یا ناهماهنگ با بالاست در حال کارکرد می‌باشد. این مشکل در بالاست‌هایی که فاقد مدار محافظ (EOLP) می‌باشند به وفور به چشم می‌خورد. لامپ‌های مذکور در حین کارکرد جریان زیادی از بالاست می‌کشند و باعث می‌شوند بالاست بسوزد. این در حالی است که لامپ مذکور هنوز از کار نیافتده و در صورت جایگزینی بالاست دیگر، این روند دوباره اتفاق می‌افتد. پیشنهاد می‌شود از لامپ‌های استاندارد و غیر فرسوده (در لامپ‌های فرسوده در قسمت فیلامان‌ها نوار سیاه رنگی ایجاد می‌شود) و همچنین لامپی مطابق با توان بالاست، مورد استفاده قرار گیرد. جهت حصول اطمینان از بالاست‌های دارای مدار محافظ استفاده شود. این بالاست‌ها در طول کارکارد، از جریان لامپ نمونه برداری کرده و در صورت وقوع اضافه جریان روند کار عادی بالاست را متوقف و لامپ‌ها را خاموش می‌کنند.

– دما و رطوبت محیط: استفاده از بالاست در دما و یا رطوبت بالا باعث ایجاد فشار مضاعف بر قطعات شده و عمر بالاست را کم می‌کند

– نوسانات ولتاژ تغذیه و یا خارج بودن ولتاژ از محدوده قابل کارکرد: این امر سبب افزایش تلفات بر روی قطعات شده و در صورت تداوم بالاست را از کار می‌اندازد. این نوسانات می‌تواند خود را بصورت پیک‌های ناگهانی نشان دهد.

– اتصال ضعیف سیم‌ها به ترمینال‌های بالاست: افزایش طول سیم‌هایی که لامپ را به بالاست متصل می‌کند و یا اتصال ضعیف سیم‌ها به ترمینال‌های بالاست باعث ایجاد اسپارک‌های ریز در محل اتصال شده و در صورت تداوم باعث از کار افتادن بالاست می‌شود

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp