آخرین اخبار

خانه / مقالات / عوامل آلارم رله بوخهلتس چیست؟

عوامل آلارم رله بوخهلتس چیست؟

رله بوخهلتس برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ توسط “Max Buchholz” طراحی و ساخته شد. این رله یک دستگاه محافظتی است که در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های انتقال قدرت و توزیع استفاده می‌شود. این رله در برخی از ترانسفورماتور‌های روغن پر شده به عنوان یک وسیله محافظ برای شکست‌های الکتریکی در ترانسفورماتور مانند نشت جریان، دشارژ شدن، استفاده می‌شده است، بنابراین هدف رله این است که شرایط ترانسفورماتور را به دقت اندازه گیری کند.

رله بوخهلتس چیست؟

رله بوخهلتس یک وسیله حفاظتی در ترانسفورماتور‌هایی است که از روغن به عنوان خنک کننده استفاده می‌کنند. در واقع این رله یک رله محافظتی سیستم‌های گازی و روغنی است. وظیفه رله بوخهلتس محافظت از ترانسفورماتور در مقابل خطا‌های احتمالی مانند جریان اتصال کوتاه است. این رله خطا‌ها را به محض وقوع حس می‌کند و آژیر را به صدا در می‌آورد. مکان یک رله بوخهلتس در شکل زیر نشان داده شده است.
عوامل آلارم رله بوخهلتز چیست؟

اصول کار رله بوخهلتس:

اصول کار رله بوخهلتس مکانیکی است و رله از طریق یک رفتار مکانیکی فعال می‌شود. زمانی که یک خطای کوچک در ترانسفورماتور اتفاق می‌افتد، هسته ترانس دچار مشکلات عایقی می‌شود، درنتیجه دمای آن بالا می‌رود و روغن گاز‌های مختلف co و co۲ تولید می‌کند. گاز‌های تولید شده در مخزن بالایی رله بوخهلتس جمع می‌شوند و باعث کاهش سطح روغن می‌شود.

این افزایش فشار به به قسمت متحرک بالایی منتقل شده و آن را به سمت پایین جابجا می‌کند. حرکت این شناور کنتاکت‌ها را باز یا بسته کرده و آلارم را به صدا در می‌آورد. گاهی اوقات به دلیل خروج روغن از مخزن اصلی، حباب‌های هوا در قسمت بالایی مخزن رله جمع می‌شوند، که باعث کاهش بیشتر سطح روغن نسبت به حالت قبل می‌شود و کنتاکت زیرین را تحریک می‌کند که اینبار دیگر فقط باعث آلارم نمی‌شود بلکه باعث Trip ترانس می‌شود و ترانس از مدار باز می‌شود (در واقع دستور به دژنکتور ورودی رفته و دژنکتور ترانس را باز می‌کند).

نکته:کارشناسان نگهداری نمونه گیری‌هایی در بازه‌های زمانی ثابت از روغن ترانس‌ها دارندتا به وسیله‌ی چندین آزمایش در آزمایشگاه وضعیت عایقی ترانس را تخمین بزنند.

نکته:در طول خطا‌های کوچک مقدار گاز جمع شده قادر به جابجایی شناور پایین نیست از این رو بسیاری از خطا‌های کوچک و نه چندان مهم باعث عملکرد رله نمی‌شوند. در حین خطا‌های اصلی و مهم مانند اتصال به زمین حرارت زیاد تولید شده حجم زیادی گاز تولید می‌کند. این گاز تولید شده می‌تواند شناور پایینی را جابجا کرده و در نتیجه سوئیچ پایین نیز فعال شود. در واقع قسمت فوقانی رله مخصوص خطا‌های کوچک و قسمت پایینی مخصوص خطا‌های بزرگ مانند اتصال به زمین است.

مزایا و معایب رله بوخهلتس:

مزایا:

-این رله می‌تواند در برابر خطا‌های داخلی ترانسفورماتور که به خاطر گرم شدن هسته اتفاق می‌افتد نیز عمل کند.

-نوع و شدت خطا را بدون جدا کردن رله از ترانسفورماتور و تنها با بررسی گاز‌های انباشته شده می‌توان پیش بینی کرد.

معایب:

-این رله فقط مناسب ترانسفورماتور‌های روغنی است.

-این رله تنها زمانی شروع به کار می‌کند که سطح روغن کم شود.

-رله بوخهلتس کابل‌های اتصال را محافظت نمی‌کند بنابراین به یک سیستم محافظتی جدا برای کابل‌ها نیاز داریم.

-زمان عملیاتی این رله نسبتا بالا و حداقل ۰.۱ ثانیه است.

کاربرد رله بوخهلتس:

رله بوخهلتس انواع مختلفی از خطا‌ها در ترانسفورماتور را می‌تواند تشخیص داده و آلارم را به صدا در آورد.

رله Buchholz در شرایط زیر شروع به کار می‌کند:

-این رله شکست عایقی هسته را تشخیص می‌دهد.

-ورود حباب‌های هوا به روغن را بررسی می‌کند.

-این رله جایی که کاهش سطح روغن باعث افزایش نشت می‌شود شروع به کار می‌کند.

-از این رله در اتصال کوتاه سیم پیچ‌ها نیز استفاده می‌شود.

-از این رله برای محافظت اتصال‌های الکتریکی شل و نامطمئن نیز می‌توان استفاده کرد.

-هر زمانی که روغن ترانسفورماتور از مخزن نگهداری به مخزن اصلی یا برعکس حرکت کند.

عوامل آلارم رله بوخهلتز

۱) وجود یک نقطه داغ روی هسته آهنی ترانسفورماتور، به واسطه اشکال در عایق بندی صفحات آهنی و یا اشکال در عایق بندی پیچ‌های نگه دارنده هسته آهنی.

۲) اتصالات معیوب صفحات آهنی

۳) کمبود روغن به دلیل نشتی

۴) اتصالی در سیم پیچ سوم ترانس (سیم پیچ قدرت کم)

منبع: MrPower.ir

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp