آخرین اخبار

خانه / اخبار فناوری اطلاعات / ربات های ناسا در دل آتشفشان به تحقیق می پردازند

ربات های ناسا در دل آتشفشان به تحقیق می پردازند

ربات های ناسا در دل آتشفشان به تحقیق می پردازند

فضا وسعت بسیاری داشته و از طرفی سیاره ها بسیار کوچکند، به خصوص زمانی که صحبت از کوه های آتشفشان می شود. تا به حال راهی برای در نوردیدن و کشف این کوه ها به علت گرمای بیش از حد آن ها برای بشر وجود نداشته است. به همین منظور، ناسا تلاش می کند تا با استفاده از دو ربات کوچک، به درون این کوه های مرموز سفر کرده و به اطلاعات جدیدی در این زمینه دست یابد.

این ربات که VolcanoBot 1 نام گرفته، دارای مقاومت بسیار بالا بوده و در عین حال ضبط کننده ی اتفاقات پیرامون محصوب می شود. ربات مذکور توسط Carolyn Parcheta و Aaron Parness در مرکز تحقیقات جت ناسا در پسدینای کالیفرنیا توسعه پیدا کرده است.

VolcanoBot طولی برابر با ۳۰ سانت در کنار عرض ۱۷ سانتیمتری دارد و به گونه ای طراحی شده تا از شیار های تقریبا باریک در کوه های آتشفشانی عبور نماید و به تئوری شکل گیری این نوع کوه ها کمک کند.

در ماه می سال گذشته میلادی VolcanoBot 1 به کوه Kilauea در جزایر هاوایی سفر کرد و در طول این آزمایش، به عمق ۲۵ متری این آتشفشان از دو نقطه مختلف پایین رفت که این مقدار، نهایت طناب در نظر گرفته شده برای ربات مذکور بود. پس از آن ۱ VolcanoBot با استفاده از سنسور های خود یک نقشه سه بعدی از محیط اطراف شکاف تهیه نمود و همچنین کشف کرد که سطح متورم این کوه در قسمت داخلی آن نیز وجود دارد.

Parcheta می گوید « برای اینکه در نهایت متوجه شویم انفجار کوه ها چگونه اتفاق می افتد و میزان خطر رسانی ناشی از آن ها را به صفر برسانیم، نیاز به درک نحوه کارکرد گدازه و چگونگی فوران آن از داخل کوه به بیرون داریم. همچنین برای اولین بار بود که قادر به اندازه گیری سطح داخلی کوه آتشفشان به دقتی در حد سانتی متر شدیم. »

 

قدم بعدی برای این تیم ساخت نسخه بعدی از این ربات با نام VolcanoBot 2 خواهد بود که از طنابی بلند تر، موتوری قوی تر، دوربین های ارتقاء یافته، وسایل ارتباطی بهتر و قابلیت ذخیره اطلاعات در خود بهره خواهد برد. علاوه بر همه این موارد، نسل بعدی در اندازه ای کوچکتر طراحی شده و طولی برابر با ۲۵ سانتی متر در کنار عرضی ۱۲ سانتی متری خواهد داشت.

خصوصیات کلی نسخه دوم این ربات به آن اجازه ورود به عمق بیشتری از کوه های آتشفشانی را خواهد داد. برای ورود VolcanoBot 2 به کوه Kilauea در جزایر هاوایی، در ماه مارس برنامه ریزی صورت گرفته است.

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp