آخرین اخبار

خانه / برنامه ریزی / راه هایی برای یافتن سرمایه گذار

راه هایی برای یافتن سرمایه گذار

پیدا کردن سرمایه‌گذار برای یک کسب‌وکار نوپا یا استارتاپ همیشه چالش بزرگی بوده است اما انجام اقدامات لازم این روند را تسهیل خواهد کرد.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر کارآفرینی در راه‌اندازی کسب‌وکار جدید تأمین سرمایه‌ی مورد نظر است. معمولا زمان و تلاش زیادی برای پیدا کردن یک سرمایه‌گذار مورد اعتماد نیاز است. همچنین با ماهیت کسب‌وکار یعنی راه حلی که برای رفع مشکلی ارائه داده‌اید رابطه‌ی مستقیم دارد. مردم همیشه فکر می‌کنند پیدا کردن سرمایه‌گذار راحت است و تنها کافی است در مورد کسب‌وکار خود با شور و هیجان صحبت کنند در صورتی که عوامل دیگری نیز تأثیرگذار هستند. با این حال نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است ۵۷ درصد کارآفرینان موفق بودجه‌ی مورد نظر برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ و گسترش کسب‌وکار خود را پیدا می‌کنند و این خبر خوبی است.

اگر مخالف پیدا کردن سرمایه‌گذار هستید و نمی‌خواهید در آینده درگیر مسائل مالی شوید، تنها راه ممکن این است که از پس‌انداز خودتان استفاده کنید. اگر در حال حاضر چنین شرایطی ندارید باید چند سال برای شخص دیگری کار کرده و سرمایه‌ی مورد نظر خود را پس‌انداز کنید. نتیجه‌ی همان تحقیقات نشان داده است ۳۸ درصد دیگر استارتاپ‌ها سرمایه‌ی مورد نظر را از دوستان یا اعضای فامیل تأمین می‌کنند و تنها ۵ درصد مجبور هستند از روش‌های دیگری مانند کرادفاندینگ، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری خطرپذیر استفاده کنند و این سخت‌ترین حالت ممکن است. پیدا کردن سرمایه‌گذاری که چشم‌انداز، ارزش و نیازهای مشترک با کسب‌وکار شما داشته باشد آسان نبوده و نیازمند تلاش است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر راه‌های موثر در جذب سرمایه‌گذار می‌پردازیم.

investor

۱- پیش از هر کاری روی متن سخنرانی و سوال‌های احتمالی تمرکز کنید

مقاله‌ی مرتبط:

  • سؤالاتی که باید از سرمایه گذاران استارتاپ خود بپرسید

برخورد اول و تأثیری که در ثانیه‌های اول روی طرف مقابل می‌گذارید بسیار مهم است. اینکه بتوانید با آگاهی کامل به سوال‌هایشان پاسخ دهید نشان می‌دهد تا چه اندازه روی کسب‌وکار خود مسلط هستید و تمام زوایا را از قبل بررسی کرده‌اید. درنتیجه متن مناسبی برای معرفی استارتاپ خود آماده کنید و همیشه در ذهن داشته باشید. اغلب سرمایه‌گذاران سوال‌های مشابهی در طول جلسه می‌پرسند که بهتر است جواب آن را آماده کرده باشید. در طول جلسه اعتمادبه‌نفس داشته باشید و با لحنی قاطعانه به سوال‌ها پاسخ دهید. یک پاورپوینت حداقل ۱۰ صفحه‌ای تهیه کنید تا سرمایه‌گذار دید بهتری نسبت به کسب‌وکار داشته باشد.

۲- از مشاوران بخواهید شما را به سرمایه‌گذار معرفی کند

تماس گرفتن و ایمیل زدن به افرادی که کلمه‌ی سرمایه‌گذار را در عنوان شغلی ذکر کرده‌اند کافی نیست. معرفی کردن این شخص از طرف یک دوست، همکار یا کسب‌وکار مشابه شانس همکاری را چندین برابر افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر مشاوران و همکاران بهترین منبع برای پیدا کردن سرمایه‌گذار هستند.

investor

۳- از افرادی که به شما ایمان دارند کمک بگیرید

یک کارآفرین با افراد زیادی در ارتباط است و برخی از این افراد با توجه به شناختشان از او به کارش اعتماد دارند. درنتیجه از هیچ تلاشی برای معرفی کارآفرین به سایر افراد علاقه‌مند و سرمایه‌گذارانی که می‌شناسند دریغ نمی‌کنند. این کلید موفقیت در ارزیابی استارتاپ و سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ است بنابراین از آن‌ها بخواهید شما را به افراد حرفه‌ای معرفی کنند.

۴- در رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار شرکت کنید

شرکت کردن در رویدادها نه تنها اعتبار کسب‌وکار را بالا می‌برد بلکه شانس دیده شدن توسط سرمایه‌گذار را نیز افزایش می‌دهد. علاوه‌براین معمولا در رویدادها بازخوردهای ارزشمندی در مورد استراتژی کسب‌وکار داده می‌شود که برای رشد و توسعه‌ی آن لازم است. شرکت در رویدادها و دورهمی‌ها همچنین شانس آشنایی با نیروهای کار علاقه‌مند و رقبای کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

۵- دنبال جلب رضایت مشتری باشید

هرقدر یک کسب‌وکار نوپا برای رشد و توسعه‌ی خود به سرمایه‌‌گذار وابسته است، به مشتری نیز احتیاج دارد. مشتری تضمینی برای کاربردی بودن ایده و مهر تأییدی روی کیفیت خدمات کسب‌وکار است. گاهی اوقات مشتری‌هایی که از خدمات استارتاپ راضی باشند همکاری خود را افزایش می‌دهند و حتی روی کسب‌وکار سرمایه‌گذارd می‌کنند. وجود مشتری برای هر کسب‌وکاری ضروری است و این موضوع برای هر دو طرف سودمند است. مشتری خدمات شخصی‌سازی شده‌ی خود را دریافت می‌کند و استارتاپ نیز اعتبار خود را افزایش می‌دهد.

investor

۶- اعداد و ارقام خوبی برای سهم از سود در آمد ارائه دهید

سرمایه‌گذاران می‌دانند همه چیز یک طرفه نیست و موفقیت یک کسب‌وکار به تلاش خودشان نیز بستگی دارد. درنتیجه به سود کم راضی نمی‌شود. معمولا اولین دور سرمایه‌گذاری باید با پیشنهاد ۲۰ تا ۳۰ درصدی سود سهام برای بازگشت نرخ سرمایه همراه باشد.

۷- با سرمایه‌گذار رابطه‌ی مستمر و مثبت داشته باشید

مقاله‌ی مرتبط:

  • بهترین زمان برای جذب سرمایه‌گذار استارتاپ

فرآیند جذب سرمایه تنها به گرفتن پول ختم نمی‌شود. سرمایه‌گذاران سکوت بعد از سرمایه‌گذاری را دوست ندارند و باید در جریان تمامی کارها قرار بگیرند. خبر نداشتن از جریان کارها برایشان نگران‌کننده است و ادامه‌ی همکاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فراموش نکنید شهرت کسب‌وکار شما نیز به این موضوع وابسته است پس باید به طور پیوسته با آن‌ها در ارتباط باشید و نتیجه‌ی امور را اعلام کنید.

یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و ایده‌آل شخصی است که همگام با استارتاپ رشد می‌کند. انجل اینوستورها معمولا مناسب‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای استارتاپ در مرحله‌ی اولیه هستند و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر معمولا در مراحل بعدی یعنی زمانی که کار و ارزیابی جدی‌تر شد و به پول بیشتری احتیاج بود توصیه می‌شوند.

حتی اگر تصمیم دارید سرمایه‌ی مورد نظر برای استارتاپ خود را از طریق کراد فاندینگ یا سرمایه‌ی شخصی تأمین کنید باز هم باید آمادگی کامل داشته باشید. زیرا داشتن نقشه‌ی برنامه‌ریزی شده، تعامل با صنعت مورد نظر و پیدا کردن مشتری در تمامی روش‌های جذب سرمایه مشترک است.

تلاش و کارهای بدون برنامه‌ریزی استارتاپ را به یک سرگرمی گران‌قیمت تبدیل می‌کند نه به یک کسب‌وکار واقعی.

منبع زومیت

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp