آخرین اخبار

خانه / اخبار فناوری اطلاعات / راه اندازی قوی ترین ابر کامپیوتر ویژه تحقیقات فضایی در ژاپن

راه اندازی قوی ترین ابر کامپیوتر ویژه تحقیقات فضایی در ژاپن

 

دانشمندان امروزه به ابزارهای رصد قدرتمند و پیشرفته ای نظیر «تلسکوپ هابل» و «تلسکوپ بسیار بزرگ» واقع در شیلی دسترسی داشته و قرار است نمونه مدرن تر «جیمز وب» نیز به این مجموعه اضافه شود؛ با این حال تجزیه و تحلیل داده های عظیم این دستگاه ها مستلزم شبیه سازی با کامپیوترهای قدرتمند است و ژاپن اخیرا سوپر کامپیوتری را راه اندازی کرده که این پردازش ها را به سریعترین شکل ممکن محاسبه می کند.

این ابر کامپیوتر که ATERUI II نام دارد، بر خلاف سوپر کامپیوترهای دیگر که اغلب در اختیار دولت ها یا سازمان های خاص قرار دارند، به صورت ویژه برای تحقیقات فضایی توسعه یافته و در اختیار «رصدخانه ملی ستاره‌شناسی ژاپن» (NAOJ)  قرار دارد.

ابر کامپیوتر ATERUI II در قالب سیستم Cray XC50 توسعه یافته و با بهره گیری از ۴۰ هزار هسته پردازشی و ۳۸۵ ترابایت رم، سه برابر از مدل قبلی قدرتمندتر است. پردازنده های به کار رفته در این سیستم از نوع «اینتل زئون گلد ۶۱۴۸» بوده و توانایی انجام بیش از سه هزار ترافلاپ محاسبه در هر ثانیه را دارد.

 

 

تیم توسعه دهنده ابر کامپیوتر ATERUI II بر این باور است که این دستگاه نه تنها برای تحقیقات فضایی بلکه برای انجام محاسبات چند وظیفه ای نیز گزینه ای ایده آل به شمار می رود. به لطف این قابلیت سیستم جدید ژاپنی ها هر شبیه سازی را به چند قسمت مجزا تقسیم کرده و از چند زاویه مختلف روی آن کار می کند.

ابر کامپیوتر ATERUI II قابلیت مدل سازی متغیرهای گرانشی یک کهکشان کامل متشکل از ۱۰۰ میلیارد ستاره را دارد و بیش از ۱۵۰ تیم در صف بهره برداری از آن قرار گرفته اند.

منبع: دیجیاتو

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp