آخرین اخبار

خانه / اخبار / داستان رشد سریع ۵ شرکت بزرگ

داستان رشد سریع ۵ شرکت بزرگ

رشد سریع یک استارتاپ نمی‌تواند موفقیت آن را در آینده تضمین کند. کسب‌وکارهایی موفق هستند که بازار فعالیت خود را به‌خوبی بشناسند و با سرعت کمی به رشد خود ادامه دهند.

اغلب کارآفرینان با این امید وارد دنیای استارتاپ‌ها می‌شوند که بتوانند کسب‌وکارشان را در مدت‌زمان کوتاه رشد دهند. اما رشد سریع همیشه به معنای موفقیت نیست و طبق مطالعات انجام‌شده، دو‌سوم استارتاپ‌هایی که رشد سریع دارند در آینده شکست می‌خورند. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا همچنین نشان داده است شرکت‌هایی که در مدت‌زمان کم به درآمد بالایی رسیده‌اند، در طولانی‌مدت عملکرد ضعیف‌تری نسبت به شرکت‌هایی با درآمد پایین‌تر داشته‌اند. اما چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ معمولا دلایل زیادی در چنین اتفاقاتی دخیل هستند مانند متغیرهای پیش‌بینی نشده‌ای که در مقیاس بالاتر قرار می‌گیرند، افزایش هزینه‌ها و افزایش پیچیدگی عملیات. مطمئنا بررسی کردن این عوامل در دنیای واقعی ما را به درک بهتری از مشکلات پیش رو می‌رساند. بنابراین در ادامه‌ی این مقاله به معرفی پنج شرکتی می‌پردازیم که رشد سریعی  در یک بازه‌ی زمانی تجربه کرده‌اند اما نتوانسته‌اند موفقیت خود را ادامه دهند.

۱- شرکت Wise Acre Frozen Treats

جیم پیکاریلو شرکتی در زمینه‌ی تولید بستنی یخی‌های ارگانیک در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی کرد. بعد از گذشت یک سال و نیم، او یک کارمند استخدام کرد و بعد از گذشت ۶ ماه ۱۳ کارمند دیگر به مجموعه اضافه شدند و بستنی‌ها در کارخانه‌ای با وسعت سه هزار مترمربع تولید می‌شدند. اما در پایان سال شرکت ورشکسته شد. کیفیت بستنی‌های این شرکت بسیار بالا بودند، چندین جایزه برنده شدند و استقبال خوبی از آن‌ها شد. اما مشکل کار این بود که بنیان‌گذار این استارتاپ قبل از رسیدن به درآمد بالا یا جذب سرمایه اقدام به استخدام کارمندان و تجهیزات پیشرفته کرده بود.

۲- شرکت ۱۸۰s

طبق گزارش مجله‌ی بالتیمور، شرکت ۱۸۰s در سال ۱۹۹۴ و با همکاری دو بنیان‌گذار به نام‌های برایان لی‌گت و ران ویلسون راه‌اندازی شد. بعد از اینکه اولین محصول با استقبال مردم روبه‌رو شد، شرکت تصمیم گرفت با ورود به سایر بازارها فعالیت‌های خود را با تولید محصولات دیگر افزایش دهد. این شرکت حتی برای تولید لباس‌های نظامی نیز با ارتش قرار بست. رشد شرکت به اندازه‌ای بالا بود که در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان نهمین شرکت در لیست ۵۰۰ شرکت با رشد سریع سایت Inc قرار گرفت. اما این رشد پایدار نبود و شرکت در سال ۲۰۰۶ نتوانست بدهی‌های خود را پرداخت کند. بزرگ‌ترین شانس آن‌ها این بود که در همان سال توسط یک شرکت دیگر خریداری شدند و از آن زمان به بعد به رشد آهسته‌ی خود ادامه دادند. آن‌ها شانس دوباره‌ای برای رشد کسب‌وکار خود پیدا کردند اما هر شرکتی چنین فرصتی را به دست نمی‌آورد.

۳- شرکت Crumbs Bake Shop

طبق گزارش روزنامه‌ی وال‌استریت این شرکت که در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد، زمانی به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی کاپ‌کیک در دنیا شناخته می‌شد. رشد این شرکت از زمانی شروع شد که مردم علاقه‌ی زیادی به این نوع کیک‌ها پیدا کردند. این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌هایی با رشد سریع در سایت Inc معرفی شد و شعبات خود را در شهرهای مختلف گسترش داد؛ اما رشد آن پایدار نبود.

هزینه‌ی نگهداری از شعبات، کاهش میزان علاقه‌ی مردم به کاپ‌کیک و فشار بیش از اندازه‌ی شرکت برای افتتاح شعب جدید میزان فروش محصولات را کاهش داد و به بسته شدن بسیاری از شعبات منجر شد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توانست از ورشکستگی خارج شود و فروشگاه‌های جدیدی راه‌اندازی کند؛ اما این موفقیت نیز پایدار نبود و سال گذشته تمام شعبات این برند به‌طور کامل تعطیل شدند.

۴- شرکت Zynga

مارک پینکوس، بنیان‌گذار شرکت بازی‌های ویدئویی Zynga است. او در زمان راه‌اندازی شرکت تجربه‌ی خوبی در زمینه‌ی کارآفرینی کسب کرده بود؛ اما آشنایی چندانی با دنیای بازی‌های ویدئویی نداشت. در آن زمان بازی‌های رایگان کیفیت پایینی داشتند و ارزش دانلود نداشتند؛ درنتیجه توسعه‌دهندگان بازی این شرکت تصمیم گرفتند دنیا را تغییر دهند. بازی‌های این شرکت مانند Poker و Mafia Wars با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی کاربران روبه‌رو شدند و میلیون‌ها کاربر آن‌ها را دانلود کردند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ به اندازه‌ای محبوب شده بود و درآمد بالایی داشت که پینکوس تصمیم گرفت مراکز داده‌ی خود را با ارزش صد میلیون دلار راه‌اندازی کند.

اما سرمایه‌گذاری روی تجهیزات جدید نتوانست ضعف بزرگ شرکت یعنی کمبود نوآوری را جبران کند. در سال ۲۰۱۵ این شرکت مجبور شد هزینه‌های خود را کاهش دهد و مراکز داده‌ی خود را تعطیل کند. این شرکت امروزه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما قدرت و اعتبار گذشته‌ی خود را از دست داده است.

۵- شرکت KIND Snacks

آخرین مورد این لیست از جمله شرکت‌هایی است که پایان خوشی داشته است. دنیل لوبتزکی، بنیان‌گذار این شرکت، زمانی که استارتاپ خود را در نیویورک راه‌اندازی کرد، نمی‌توانست به وضعیت پایداری برسد. طبق گزارش روزنامه‌ی USA Today، بنیان‌گذار این شرکت زمان و انرژی زیادی برای رشد و گسترش شرکت صرف کرد و با دو سال تلاش بی‌وقفه توانست یک اسنک بار بدون نقص توسعه دهد. او بعد از توسعه‌ی استارتاپ توانست ۲۰ میلیون دلار سرمایه دریافت کند و تا سال ۲۰۱۴ به رشد بی‌وقفه‌ی خود ادامه دهد و شرکت خود را با پرداخت ۲۲۰ میلیون دلار پول نقد بازخرید کند.

صحبت پایانی

نکته‌ی آموزنده‌ای که می‌توان از داستان این پنج شرکت برداشت کرد، این است که رشد سریع می‌تواند به اندازه‌ی رشد آهسته برای استارتاپ‌ها دردسرساز باشد. گسترش دادن استارتاپ پیشرفت خوبی برای یک کسب‌وکار است و میزان درآمد و فرصت‌های پیش رو را افزایش می‌دهد؛ اما کافی نیست. یک شرکت باید بتواند با سرعت معقولی به رشد خود ادامه دهد. وارد شدن به یک بازار پیش از شناخت آن، قرض گرفتن و تکیه به اتفاقاتی که در آینده رخ خواهند داد تأثیر منفی روی رشد شرکت می‌گذارند و بقای کسب‌وکار را با خطر جدی روبه‌رو می‌کنند.

منبع: زومیت

https://www.zoomit.ir/2018/3/16/269696/5-companies-that-grew-too-quickly

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp