آخرین اخبار

خانه / اخبار فناوری اطلاعات / تلسکوپ فضایی جیمز وب بالاخره تکمیل شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب بالاخره تکمیل شد

هفته گذشته، برای ناسا و پیمانکارانش، نقطه‌ عطف بزرگی بود. مقامات ناسا سرانجام پس از دو دهه، اعلام کردند، همه‌ی تجهیزات تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) برای اولین‌بار در کنارهم قرار گرفتند. تلسکوپ فضایی قرار است از این پس آزمایش‌های حساسی را پشت سر بگذارد. تلسکوپ فضایی جیمز وب، تلاش مشترکی بین ناسا، آژانس فضایی اروپا (Esa) و آژانس فضایی کانادا (CSA) و برخی شرکت‌های خصوصی است.

جیمز وب تاکنون حدود ۹٫۷ میلیارد دلار هزینه در برداشته است. مقامات ناسا با اعلام این خبر گفتند از زمان شروع ساخت جیمز وب در سال ۱۹۹۶ تاکنون، این پروژه‌ همواره به دلایل فنی و مالی با تاخیرهای زیادی مواجه شده است. وقتی تلسکوپ فضایی جیمز به فضا فرستاد شود، تبدیل به بزرگ‌ترین، قدرتمندترین و پیچیده‌ترین رصدخانه‌ فضایی می‌شود که تاکنون به فضا فرستاده شده است. جیمز وب با ظرفیت نوری هفت برابر هابل و توانایی تصویربرداری مادون قرمز، دانشمندان را امیدوار کرده که بتوانند نماهای تازه‌ای از برخی از دور‌ترین اجسام جهان در دوردست‌ها را رصد کنند و بتوانند به برخی از اسرار جهان هستی از جمله نحوه‌ی شکل‌گیری نخستین ستارگان و کهکشان‌های عالم در حدود ۱۳٫۵ میلیارد سال قبل پاسخ دهند.

اما تا قبل از اینکه جیمز وب به فضا فرستاده شود، باید آزمایش‌های زیادی را در محیط‌های شبیه‌سازی شده پشت سر بگذارد. در واقع بهتر است اگر مشکل فنی در کار است اینجا روی زمین رفع شود تا اینکه بعدا در فاصله‌ی یک و نیم میلیون کیلومتری زمین، فاصله‌ای که تلکسوپ فضایی قرار است در آن مستقر شود.

منبع زومیت

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp