آخرین اخبار

خانه / مقالات / تفاوت دیزل ژنراتورها و موتورهای گازوئیلی

تفاوت دیزل ژنراتورها و موتورهای گازوئیلی

در جهان امروز ، زمانی که قیمت سوخت در نتیجه ی افزایش تقاضا و کاهش عرضه در حال افزایش است شما نیاز دارید سوخت کم هزینه ای که متناسب با نیازهای شما باشد انتخاب کنید.

موتور گازوئیلی

از اختراع رودلف دیزل سپاسگزار باشید چون موتورهای دیزلی بسیار کارآمد و کم هزینه هستند. سوخت دیزلی معمولا هزینه ی نسبتا بالاتری از گازوئیل دارد اما دیزل تراکم انرژی بالاتری دارد. مقدار انرژی بیشتری را از دیزل در مقایسه با همان حجم گازوئیل می توان استخراج کرد. موتورهای دیزل در خودروها توانایی پیمودن مسافت بیشتری را فراهم می کنند که آن را تبدیل به یک انتخاب واحد برای حمل و نقل سنگین و تجهیزات می کند.

نحوه ی کار کردن دیزل ژنراتور

تفاوت این نوع سوخت و سوخت گازوئیلی در نوع احتراق می باشد. سوخت های گازوئیلی با جرقه زدن کار می کنند موتورهای دیزلی این کار را با فشرده سازی و جرقه زنی انجام می دهند. در این موتورها هوا به داخل موتور کشیده می شود و از طریق فشرده سازی بسیار گرم می شود. این نتیجه دمای بسیار بالای موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای گازوئیلی است. در موتورهای دیزلی هوا و سوخت در چند مرحله درون موتور تزریق می شوند بر خلاف موتورهای گازی که ترکیبی از هوا و گاز درون آنها قرار دارد. در اینگونه موتورها سوخت توسط انژکتور درون موتور تزریق می شود در حالیکه این کار در موتورهای گازوئیلی توسط کاربراتور انجام می شود.
در موتورهای گازوئیلی هوا و سوخت به همراه یکدیگر وارد موتور شده و آنگاه فشرده می شوند. مخلوط آب و هوا فشرده سازی سوخت و بهره وری کلی را محدود می کند. یک موتور دیزل تنها هوا را با ضریب بیشتری فشرده می کند. یک موتور دیزل هوا را به نسبت ۱۴ به ۱ افزایش داده و با نسبت ۲۵ به ۱ فشرده می سازد. در حالی که موتورهای گازوئیلی همین فعالیت را با نسبتهایی بین ۸ به ۱ تا ۱۲ به ۱ فشرده می سازند. بعد از احتراق ، مواد سوختی از طریق اگزوز خارج می شوند. در شروع ماههای سرد گرمای اضافه از طریق نور فراهم می شود. موتورهای دیزلی می توانند دو چرخ و یا چهار چرخ باشند و بسته به نوع عملکردشان انتخاب شوند.همچنین موتورهای هوای سرد و یا مایع سرد برای این نوع دستگاه وجود دارد که بسته به نوع فعالیت، یکی از آنها انتخاب می شود. اما بهتر است مایع سرد انتخاب شود که در دماهای متفاوت بهتر قابل کنترل باشد.

مزایای موتور های دیزلی نسبت به موتورهای گازوئیلی

موتور دیزلی به چند دلیل در مقایسه ی با موتور گازوئیلی بهتر هستند که شامل:
۱) موتور دیزلی مدرن بر معایب مدلهای قبلی که شامل سر و صدای زیاد و هزینه ی نگه داری بالا بود غلبه کرده است. آنها هم اکنون بسیار کم صدا در مقایسه با موتور گازوئیلی با حجم یکسان کم هزینه تر هستند.
۲) آنها پر قدرت تر و قابل اعتماد تر هستند.
۳) هیچ جرقه ای در مشعل آن وجود ندارد. عدم وجود شمع و جرقه هزینه های نگهداری را بسیار کاهش داده است.
۴) هزینه های سوخت در هر کیلووات سی تا پنجاه درصد کمتر از موتورهای گازی می باشد.
۵) واحد دیزل ۱۸۰۰ دور در دقیقه ی آب سرد برای ۱۲ هزار تا ۳۰ هزار ساعت بدون هیچ گونه نیازی به تعمیر و نگه داری فعالیت می کند. موارد استفاده از موتور دیزل موتور دیزل اغلب به عنوان موتور الکتریکی در ژنراتورهای برق و درایوهای همراه استفاده می شوند. از این موتورها در لوکوموتیوها ، تجهیزات ساخت و ساز ، خودروها و در بسیاری از برنامه های صنعتی استفاده ی گسترده ای می شود. حوزه ی استفاده ی این دستگاههای در تمامی صنایع گسترش یافته و می توان آنها را در فعالیت های روزانه مشاهده کرد. موتورهای دیزل صنعتی و دیزل ژنراتورها در صنایع ساختمانی ، دریایی، معدن، بیمارستانها، جنگلداری، ارتباطات از راه دور ، فعالیتهای زیر زمینی و برنامه های کاربردی فقط با چند نام مختلف کاربرد دارند. تولید برق برای تولید نسخه ی پشتیبان از برنامه های اصلی دیزل ژنراتورهای مدرن می باشد.

 

 

منبع : نیروآفرینان

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp