آخرین اخبار

خانه / مقالات / تجهیزات سیستم صاعقه‌گیر

تجهیزات سیستم صاعقه‌گیر

بطور کلی در هر سازه‌ای که به دلایل مختلف احتمال آسیب دیدن در برابر صاعقه را داشته باشد باید طبق استاندارد IEC ۶۲۳۰۵-۲ مطالعات ارزیابی ریسک صورت پذیرد. چنانچه سازه نیاز به سیستم حفاظت صاعقه‌ی خارجی داشته باشد، باید طبق استاندارد‌های IEC ۶۲۳۰۵-۳، NFPA ۷۸۰ و … برای آن سیستم حفاظت در برابر صاعقه را نصب نمود، که از سه بخش:

– ترمینال هوایی

– هادی نزولی

– سیستم زمین
تجهیزات  سیستم صاعقه گیر
تشکیل می‌شود که به سان مداریست که از بالاترین نقطه‌ی سازه جریان صاعقه را توسط ترمینال هوایی جذب نموده سپس آنرا توسط هادی‌های نزولی به زمین هدایت میکند. در نتیجه جهت درست عمل نمودن سیستم فوق اجرای درست (پیوستگی و یکپارچگی سیستم) و طراحی مناسب (طراحی درست تعداد ترمینال‌های هوایی، تعداد هادی‌های نزولی و انتخاب سیستم زمین مناسب با توجه به نوع کاربری و خاک منطقه) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین باید به خاطر داشت که با نصب سیستم حفاظت در برابر صاعقه‌ی خارجی احتمال ورود سرج (جریان صاعقه) به داخل سیستم برق رسانی سازه بالا می‌رود در نتیجه جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی طبق استاندارد‌های: IEC ۶۰۳۶۴-۴-۴۴، IEC ۶۲۳۰۵-۳ و NFPA ۷۸۰ باید همیندی و سیستم حفاظت ثانویه (SPD) نصب نمود.

تجهیزات  سیستم صاعقه گیر
تجهیزات  سیستم صاعقه گیر
منبع: موج سوم

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp