آخرین اخبار

خانه / دستاوردهای نوین صنعت برق / تامین ۱۰۰ درصد انرژی کشورها از تجدیدپذیرها

تامین ۱۰۰ درصد انرژی کشورها از تجدیدپذیرها

مهندسین استندفورد روش جدیدی را برای تامین برق مورد نیاز از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه دادند.
به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» محققان سه روش جداگانه برای جلوگیری از قطع برق در دنیا ارائه دادند اما این روش آنها بر این پایه است که دنیا بتواند تمام انرژی برق مورد نیاز خود برای تامین حرارت به صورت ۱۰۰ درصدی از انرژی‌هایی چون باد، خورشید و آب تامین کنند.
براساس خبری که در پایگاه خبری استنفورد منتشر شده این راه‌حل‌ها انرژی مورد نیاز، خسارات بهداشتی و خسارات مربوط به تغییرات اقلیم را کاهش می‌دهد.
یکی از ایراداتی که بر تامین انرژی از طریق منابع تجدیدپذیری چون باد و خورشید وارد است این است که این منابع انرژی به طور دائم تولید نمی‌شود و باعث نوسان در تامین برق مورد نیاز می‌شوند.
تحقیقات جدیدی که توسط مارک جاکوبسن در دانشکده مهندسی محیط زیست و عمران دانشگاه استنفورد و همکارانش در دانشگاه‌های برکلی، کالیفرنیا و دانشگاه آلبورگ دانمارک انجام شده است توانسته است راه‌حل‌های جدید برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر ارائه کند که بتواند دست کم برق مورد نیاز ۱۳۹ کشور را تامین کند.
مطالعات جدید جاکوبسن نشان می‌دهد کشورها می‌توانند به طور ۱۰۰ درصد از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر استفاده کنند آن هم با هزینه‌هایی بسیار کم.
در گزارش این دانشمدان که در مجله Renewable Energy منتشر شده است، سه روش متفاوت برای تولید برق باثبات از تمام بخش‌های انرژی شامل حمل و نقل، گرمایش و سرمایش، صنعت و کشاورزی و جنگل‌داری و پرورش ماهی، در ۲۰ منطقه دنیا در ۱۳۹ کشور ارائه دادند که به شرط آن که این کشورها به طور ۱۰۰ درصداز انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.
پیش از این جاکوبسن و همکارانش نقشه‌راه انرژی‌های تجدیدپذیر ۱۳۹ کشور را توسعه داده بودند که براساس آن این کشورها می‌توانند در سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد و در سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ درصد انرژی‌های تجدیدپذیر دست یابند.
در تحقیقات جدید نشان داده می شود که این کشورها چطور می‌توانند شبکه‌های برق پایدار برای همراهی با این نقشه‌راه داشته باشند.
جاکوبسن می‌گوید «براساس طرح ما، می‌توانم با اطمینال کامل بگویم که هیچ مانعی بر سر راه رسیدن به تولید ۱۰۰ درصدی انرژی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد. این راه‌حل‌ها می‌توانند گرم شدن کره زمین را نیز متوقف کرده و از مرگ و میر ۴ تا ۷ میلیون نفری که در سال به علت آلودگی هوا رخ می‌دهد جلوگیری کند. از همه مهم‌تر، امنیت انرژی کشورها را هم برقرار نماید».
قلب این تحقیقات تطابق عرضه انرژی از طریق باد و خورشید با ذخیره‌سازی آن است، تقاضایی که در سال ۲۰۵۰ به وجود خواهد آمد.
آنها این ۱۳۹ کشور را در طبقه‌بندی بر اساس ۲۰ منطقه قرار دادند که این طبقه‌بندی هم بر اساس فاصله جغرافیایی و ملاحظات ژئوپلیتیکی بوده است.
در این تحقیقات دو برنامه مدل‌سازی استفاده شد که در اولین برنامه از سال ۲۰۵۰ تا ۲۰۵۴ الگوهای جهانی آب و هوا پیش‌بینی شده است. بر همین اساس مقدار انرژی که از طریق تکنولوژی‌های تولید انرژی مربوط به آب و هوا قادر به تولید است محاسبه می‌شود، تکنولوژی‌هایی چون توربین‌های بادی فراساحلی و ساحلی، صفحات خورشیدی پشت بام‌ها و نیروگاه‌ها، نیروگاه‌های خورشیدی متمرکز و نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی.
پس از آن محققان داده‌های مدل اول را در مدل دوم که انرژی تولیدی از منابع با ثبات‌تر برق مثل نیروگاه‌های ژئوترمال، امواج و جزر و مد و نیروگاه‌های برق‌آبی را محاسبه می‌کند ترکیب کردند.
با این دو مدل محققان قادر بودند که مقدار انرژی تولیدی این منابع را محاسبه کنند.
بر همین اساس محققان به این نتیجه رسیدند که هزینه هر واحد انرژی در هر سناریو یک چهارم وضعیتی خواهد بود که دنیا در وضعیت فعلی و با ادامه این وضعیت می‌تواند داشته باشد.
منبع: انرژی امروز
http://www.iranenergy.news/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88/92959

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp