آخرین اخبار

خانه / مقالات / انگیزش ‌های درونی : چگونه رفتار شما با پاداش درونی هدایت می‌شود ؟

انگیزش ‌های درونی : چگونه رفتار شما با پاداش درونی هدایت می‌شود ؟

انگیزش ‌های درونی به حسی گفته می‌شود که با پاداش درونی هدایت می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، انگیزه برای انجام یک رفتار برخاسته از درون فرد است زیرا به طور طبیعی برای شما رضایت‌بخش خواهد بود. این در مقابل انگیزش بیرونی است که شامل رفتاری برای کسب پاداش بیرونی یا جلب رضایت رهبری یا اجتناب از تنبیه و مجازات است.

انگیزش های درونی چیست؟
در روانشناسی، انگیزش ‌های درونی بین پاداش درونی و بیرونی را تشخیص می‌دهد. در کتاب «مقدمه‌ای بر روانشناسی: گریز به ذهن و رفتار با نقشه‌های مفهومی» نویسندگان این تعریف را ارائه کرده‌اند:
« انگیزش ‌های درونی زمانی رخ می‌دهد که بدون پاداش بیرونی کاری را انجام دهیم. به سادگی از فعالیت لذت می‌بریم یا آن را به‌عنوان فرصتی برای کشف، یادگیری و تحقق پتانسیل خود می‌بینیم.»

برای یک لحظه انگیزه خودتان برای خواندن این مقاله را در نظر بگیرید. اگر این مقاله ایران مدیر را می‌خوانید به این خاطر است که به روانشناسی علاقه دارید و می‌خواهید درباره موضوع انگیزش بیشتر یاد بگیرید و بدانید، پس شما بر اساس انگیزش درونی عمل می‌کنید؛ اما اگر این مقاله را می‌خوانید به این خاطر است که باید برای یک کلاس اطلاعات به دست آورید و نمی‌خواهید نمره بد بگیرید پس شما بر اساس انگیزش بیرونی عمل می‌کنید.

آخرین باری که فعالیتی را برای لذت بردن از آن انجام دادید کی بوده؟ تعدادی از فعالیت‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. برای مثال ممکن است به باغچه خود رسیدگی کنید، نقاشی بکشید، بازی کنید، داستان بنویسید یا کتاب بخوانید. ممکن است پاداشی داشته باشند اما در عوض آن‌ها را انجام می‌دهیم چون دوست داریم و ما را خوشحال می‌کنند.

قدرت رضایت درونی
وقتی به خاطر خواست خودتان کاری را دنبال می‌کنید یعنی انگیزش ‌های درونی شما، شما را به این کار تشویق می‌کند. انگیزه‌های شما برای انجام رفتاری خاص به طور کامل برخاسته از درون شماست تا برخاسته از خواست شما برای کسب پاداش بیرونی مانند جایزه، پول یا تحسین.

البته، نمی‌شود گفت که رفتارهایی که انگیزه درونی دارند، پاداش به همراه ندارند. پاداش این رفتارها شامل به وجود آمدن حس مثبت درون فرد است. مثل وقتی‌که شما کار داوطلبانه انجام می‌دهید، حسی مثبت در شما ایجاد می‌شود. وقتی می‌بینید که کارتان دارد به نتیجه می‌رسد یا وقتی چیز جدیدی یاد می‌گیرید یا در کاری مهارت بیشتری پیدا می‌کنید، حس پیشرفت پیدا می‌کنید.

اثر تقویت بیرونی

محققان کشف کرده‌اند که پاداش یا تقویت‌کننده بیرونی برای فعالیتی که پاداش درونی نیز داشته، می‌تواند باعث شود فعالیت پاداش درونی کمتر شود. این پدیده با نام اثر توجیه افراطی شناخته می‌شود.

نویسنده «ریچارد ای.گریگز» در کتابش با عنوان روانشناسی: مقدمه‌ای کوتاه دارد: «حس لذت درونی فرد از یک فعالیت باعث می‌شود توجیه کافی برای رفتار خود داشته باشد». «اگر تقویت‌کننده بیرونی نیز باشد، فرد ممکن است کار را بیش‌ازحد توجیه شده بداند و بعد سعی کند انگیزه اصلی (بیرونی در برابر درونی) برای مشارکت در یک فعالیت را درک کند.»

همچنین نشان داده شده است که افراد وقتی انگیزش ‌های درونی دارند خلاق‌تر هستند.

برای مثال در موقعیت‌های کاری، عملکرد افراد می‌تواند با استفاده از پاداش بیرونی مانند انعام یا حقوق اضافی افزایش یابد. بااین‌حال، کیفیت واقعی کار تحت تأثیر عامل درونی است. اگر دارید کاری انجام می‌دهید که به نظرتان جالب و چالش‌برانگیز است، احتمال دارد ایده‌های جدید و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای به ذهنتان خطور کند.

رسیدن به انگیز انگیزش ‌های درونی برای یادگیری
انگیزش ‌های درونی موضوع مهمی در آموزش است. معلمان و طراحان آموزشی تلاش می‌کنند محیط‌های یادگیری ایجاد کنند که انگیزه درونی ایجاد کند. متأسفانه، بسیاری از الگوهای سنتی نشان می‌دهند که بیشتر دانش آموزان یادگیری را کسل‌کننده می‌دانند پس آن‌ها باید از بیرون، انگیزه انجام فعالیت‌های آموزشی را دریافت کنند.

نویسندگان، فعالیت را در صورتی با انگیزش ‌های درونی تعریف می‌کنند که «افراد به خاطر خود فعالیت آن را انجام دهند و نه برای گرفتن جایزه یا اجتناب از تنبیه و مجازات بیرونی. ما از کلمه جالب، جذاب، لذت‌بخش و با انگیزش درونی برای توصیف چنین فعالیت‌هایی استفاده می‌کنیم.»

عواملی که آن‌ها تشخیص داده‌اند انگیزش درونی را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

چالش: افراد زمانی انگیزه بیشتری دارند که اهداف خود را با میل قلبی دنبال کنند و تحقق هدف ممکن است اما قطعی نیست.
کنجکاوی: انگیزش درونی زمانی افزایش می‌یابد که چیزی در محیط فیزیکی توجه فرد (کنجکاوی حسی) را جلب کند. همچنین زمانی رخ می‌دهد که چیزی فرد را تحریک کند تا بخواهد بیشتر یاد بگیرد (کنجکاوی شناختی)
کنترل: افراد می‌خواهند روی خودشان و محیطشان کنترل داشته باشند و می‌خواهند مشخص کنند چه چیزی را می‌خواهند دنبال کنند.
همکاری و رقابت: انگیزش درونی می‌تواند در موقعیت‌هایی افزایش یابد که افراد از کمک به دیگران احساس رضایت پیدا می‌کنند؛ همچنین در مواردی که آن‌ها می‌توانند عملکرد خود را با دیگران مقایسه کنند.
شناخت: افراد از اینکه دیگران موفقیتشان را ببینند لذت می‌برند که می‌تواند باعث افزایش انگیزش ‌های درونی شود.
دیدگاه آدم‌ها در مورد پاداش متفاوت است
متخصصان بیان کرده‌اند که دادن پاداش‌های غیرضروری می‌تواند هزینه‌های غیرمنتظره‌ای داشته باشد. درحالی‌که دوست داریم فکر کنیم که دادن پاداش باعث بهبود و افزایش انگیزش، علاقه و عملکرد فرد می‌شود، اما همیشه هم این‌طور نیست.

برای مثال، زمانی که بچه‌ها به خاطر بازی با اسباب‌بازی که خودشان از آن لذت می‌برند پاداش و جایزه بگیرند، انگیزه و لذت آن‌ها از بازی با اسباب‌بازی کاهش می‌یابد. تعدادی از عوامل می‌توانند باعث افزایش یا کاهش انگیزش ‌های درونی با پاداش بیرونی شوند. خود فعالیت، در این امر نقش مهمی ایفا می‌کند.

ورزشکاری که در یک مسابقه ورزشی رقابت می‌کند، ممکن است جایزه برنده را به‌عنوان تأیید صلاحیت یا استثنایی بودن برنده بداند. از سوی دیگر، بعضی ورزشکاران ممکن است همان جایزه را نوعی رشوه یا اجبار ببینند. نحوه نگرش هر فرد نسبت به یک رویداد روی اینکه پاداش بر انگیزش درونی فرد برای انجام فعالیت اثر بگذارد یا نه تأثیر خواهد گذاشت.

 

منبع : Verywellmind

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp