آخرین اخبار

خانه / مقالات / سیم لخت کن

سیم لخت کن

سیم‌لخت‌کن از جمله ابزار آلات برقی است که برای برداشتن روکش عایقی سیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر جدا کردن روکش‌های سیم ها، از سیم لخت کن برای اتصال سیم به فیوز، لحیم کاری، متصل کردن سیم‌ها به یک دیگر و … استفاده می‌کنیم. سیم لخت کن‌ها دارای دسته‌ی عایق هستند و به همین علت ایمنی کار با سیم لخت کن تضمین می‌شود. سیم لخت کن‌ها را بر اساس کاربدشان به سه نوع ساده، حرارتی، اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند.

سیم لخت کن ساده
این نوع از سیم لخت کن ازسه قسمت فک، دسته و پیچ تنظیم تشکیل شده است. در سیم‌لخت‌کن ساده از یک پیچ برای تنظیم فاصلهٔ بین لبه‌های سیم‌لخت‌کن استفاده می‌شود و پس از قرار دادن سیم در بین لبه‌ها و فشردن دستهٔ سیم‌لخت‌کن، باید با وارد آوردن نیرو به سیم و سیم‌لخت‌کن، روکش سیم را جدا کنیم.
در مدل ساده‌ی سیم لخت کن، ابتدا باید به طور دستی فاصله‌ی بین فک‌های سیم لخت کن را تنظیم کنید سپس عمل مورد نظر را انجام دهید.

سیم لخت کن حرارتی
در سیم‌لخت‌کن‌های حرارتی عایق سیم با استفاده از حرارت حاصل از عبور جریان الکتریکی از یک حلقهٔ مقاومتی ذوب شده و جدا می‌شود و مزیت آن در این است که هیچ آسیبی به مفتول نمی‌رسد، اما بوی ناخوشایندی دارد.

سیم لخت کن اتوماتیک
سیم‌لخت‌کن اتوماتیک نیاز به تنظیم ندارد و شیار‌های لازم برای لخت‌کردن سیم‌های مختلف از قبل در آن تعبیه شده‌اند و پس از قرار دادن سیم داخل شیار و فشردن دستهٔ سیم‌لخت کن، سیم‌لخت‌کن به صورت خودکار سیم را از یک طرف نگه داشته و از طرف دیگر روکش آن را جدا می‌کند.

انبر سیم لخت کن
کاربرد سیم لخت کن انبری بسیار زیاد می‌باشد. این ابزار در جنس، وزن و ابعاد مختلف تولید می‌شود که تیغه‌ی آن قابل تعویض است. انبر سیم لخت کن دارای ابعاد ۱۷۰×۹۰ با بدنه‌ی انبر از جنس استیل و روکش دسته‌های آن از PVC می‌باشد. اگر لخت کردن سیم‌ها به صورت دقیق و تمیز صورت نگیرد، ممکن است اتصالات الکتریکی با خطراتی همراه اشد.

 

منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp